Kémiai és természetes agyserkentő módszerek a mellékhatások tekintetbevételével
A felsőoktatásban tanulók számára december utolsó hetei nemcsak az ünnepekről szólnak, hanem a vizsgaidőszakról is. Az agyserkentők egyre nagyobb tárháza áll azok rendelkezésére, akik éjt nappallá téve szeretnének készülni a megmérettetésekre.
Másfél évvel ezelőtt a Nature nevű tudományos folyóirat felmérése rávilágított , hogy a tudományos élet szereplői is hajlamosak vényköteles gyógyszerekkel stimulálni magukat, ha a helyzet úgy kívánja. Idén októberben pedig arról az Egyesült Államokban kibontakozó vitáról olvashattunk, amely az úgynevezett „tanulódrogok” szabályozása, tiltásának és engedélyezésének etikussága körül alakult ki.
Az [origo] részeként működtetett LifeNetwork a jelenséget a magyar hallgatók szemszögéből vizsgálja. Nálunk sem csupán a kávé, a tea, az energiaitalok és a koffeintabletta a hallgatók kizárólagos agydoppingjai, sokan használnak egyéb szereket, többek között efedrint és amfetamint. A hatások, illetve a kockázatok és mellékhatások tekintetében a Lifenetwork megszólaltja a tanulódrogok használóit, aneszteziológust, dietetikus-biológust és a szenvedélybetegekkel dolgozó Megálló Csoport munkatársát is. Végül pedig hasznos tanácsokat kapnak azok is, akik stimulánsok nélkül, természetes módszerekkel szeretnék hatékonyabbá tenni a tanulásukat.
Kardos Tamás
Drogriporter
2009.12.21.