Bevette a marihuána a cseh patikákat (NOL)

2014. november 13.

A NOL értesülése szerint a cseh gyógyszertárak kannabisz-alapú pirulákat fognak árusítani, pedig Csehország patikáiban a marihuána természetes formája válik elérhetővé

Magyar szemmel valamiért hihetetlennek tűnik, hogy egy gyógyszertárban ne porokat és pirulákat, hanem gyógynövényeket forgalmazzanak. Kiváltképp igaz ez, ha egy rekreációs célra tiltott drogról, a kannabiszról van szó.

Erős fájdalmak esetén az ópiátalapú készítmények szedése már hosszú ideje bevett gyakorlatnak számít a nyugati orvoslásban. Dacára e gyógyszerek komoly mellékhatásainak és jelentős függőségi potenciáljának, használóikat nem hasonlítjuk a heroinistákhoz, hiszen tudjuk, hogy orvosi utasításra, rendszerint erős fájdalmak csillapítására szedik őket. Mégis megdöbbenünk, amikor a tudomány által jóval alacsonyabb kockázatúnak ítélt kannabisz jelenik meg az egészségügyi intézmények falai között, amit még csak nem is pirula vagy spray formájában, hanem természetes formában értékesítenek.

Csehországban 2009-ben szabálysértéssé mérsékelték a csekély mennyiségű kábítószer birtoklását, tavaly pedig engedélyezték a kannabisz gyógyászati célú alkalmazását. Utóbbi rendelet gyakorlat életbeléptetése mostanáig váratott magára. Ennek értelmében az elektronikus orvosi recepttel rendelkező, krónikus fájdalomban, rákban, reumában, epilepsziában, Sclerosis Multiplexben szenvedő és HIV-vel élő betegek havonta maximum 30 gramm kannabiszt vásárolhatnak, grammonként körülbelül 300 Koronáért (~3300Ft). A fajták THC tartalma 6-19% között fog alakulni. A kannabiszt fogyasztó betegek számára korlátozni fogják a járművezetést és a nehéz gépekkel történő munkát. A kannabisz használatára két módszert javasolnak: a vaporizerrel történő párologtatást és az ételben történő elfogyasztást.

Az egészségügyi biztosítók nem nyújtanak támogatást a kannabiszra, így a gyógyszertárak nem várják, hogy tömegek fognak átállni a fájdalomcsillapítókról a marihuánára, hogy havi 15000 Koronát költhessenek a terápiájukra. Ugyanakkor a szabályozás kritikusai épp a magas árat jelölik meg a szabályozás fő hibájaként, minek következtében a betegeknek továbbra is jobban megéri a feketepiacról beszerezni a kannabiszt.

Kardos Tamás
Drogriporter