A fűtől senki sem lesz kreatívabb (Kritika – Index)

2014. október 14.

A kannabisz rontja a kreativitást – olvashatjuk egy friss kutatás summázását, ami az Indexnek köszönhetően a hazai sajtóban is megjelent. A tanulmány azonban egészen mást bizonyít.

“Legjobban úgy tudnám leírni a marihuána és a hasis hatását, hogy nyugodttá és kreatívvá tesz.” – Steve Jobs, 1988
 
Közkeletű, hogy a kannabisz használói a hatás alatt gyakran számolnak be kreativitásuk növekedéséről, új ötletekről és „aha-élmény” típusú ráébredésekről. Számos zenész, festő és egyéb művész méltatja a marihuána inspiráló hatását alkotási folyamatukra, de olykor még a tudomány képviselői is megnövekedett kreativitásról számolnak be, gondoljunk például a csillagász Carl Saganra. A jelenség az orvostudományt is foglalkoztatja. 2010-ben a Londoni Egyetem munkatársai a Psychiatry Research szakfolyóiratban publikálták tanulmányukat, melyben a megnövekedett kreativitást a kannabisz hiper-asszociációt kiváltó hatásával magyarázzák. A „hiper” szó itt nem csak a sebességre, hanem az asszociációs tárgyak közötti nagyobb távolság áthidalására is utal, például ha valaki a „madár” szóról nem a repülésre vagy a szárnyakra, hanem rögtön egy vitorlázó repülőre asszociál. A látszólag távoli tárgyak vagy témák összekötése pedig esetenként kreatív ötletekhez és „aha-élményekhez” vezethet. Ám, ha ez így van, akkor vajon miért állíthatja egy friss kutatás ennek ellenkezőjét?
 
 
 
 
A Leiden Egyetem munkatársainak tanulmánya egész pontosan azt vizsgálta, hogy azonos fajtájú kannabiszból különböző mennyiség fogyasztása mennyiben változtatja a kreativitás szintjét. A kutatók Bedrocan típusú kannabiszt használtak kísérleteikhez, mely magas, 22%-os THC tartalommal rendelkezik. A vizsgálatba bevont alanyokból három, hasonló tulajdonságú csoportot képeztek: a csoportok tagjainak átlagéletkora minden esetben 21-22 év, havonta átlagosan 40-50 füves cigarettát szívnak el 5-6 éve, tehát olyan krónikus fogyasztók, akik ráadásul kamaszkorban kezdtek el kannabiszt használni. A kísérlet során a kannabiszt vaporizálva fogyasztották: az első csoport kannabisz helyett placebót kapott, a második csoport 5,5mg, a harmadik pedig 22mg THC-t tartalmazó kannabisz mennyiséget. Korábbi kutatások szerint az 5-10mg THC fogyasztása átlagos betépettség élményt okoz, így a 22mg-os csoport jelentős dózisú kannabiszt kapott. 
 

A kutatók négy oszlopba sorolták a kreativitás mutatóit: folyékony beszéd, rugalmasság, eredetiség, kidolgozás. Amint az ábrán látható, négy értékből háromban az átlagos mennyiségű kannabiszt fogyasztók teljesítettek a legjobban és leginkább az eredetiségben tűntek ki. A kutatás tehát nem hogy nem döntötte meg a „fű javítja a kreativitást” közvélekedést, hanem éppen hogy alátámasztotta azt, hozzátéve, hogy mindez csekély-közepes dózisú kannabisz használata esetén igaz, míg a magas dózis nem kedvez a kreativitásnak. Ahogy a kutatást vezető Lorenza S. Colzato megfogalmazta: „ha szeretnél kilendülni az alkotói krízisből vagy egyéb kreatív válságból, akkor egy jointra gyújtani nem a legjobb megoldás. Számos joint egymás utáni elszívása éppenséggel kontraproduktív lehet a kreatív gondolkodás számára”. A vizsgálat ugyanakkor azt a másik közvélekedést is alátámasztotta, hogy a kannabisz fogyasztóknak a kreatív ötleteket követően jellemzően a megvalósításba törik bele a bicskája. 
 
Kardos Tamás
Drogriporter
2014.10.14.