Csehország kannabisz-politikája

2015. október 1.
Az amszterdami székhelyű Transnational Institute rendszeresen jelentet meg nemzetközi drogpolitikai elemzéseket. Ezúttal Csehország kannabisz-politikáját vették górcső alá, aminek összefoglalóját közöljük.
 
Az egykori Keleti blokk országainak többségében ma is szigorúbb és elnyomóbb drogpolitika uralkodik, mint Nyugat-Európa nagy részén, ám Csehország haladóbb szellemiséget képvisel. A magas büntetési tételekkel való elriasztás helyett a tényalapú prevencióra, az ártalomcsökkentésre, a kezelésre és a rehabilitációs programokra koncentrál. A 2010-2018 közötti időszakra elfogadott cseh Nemzeti Drogpolitikai Stratégia négy hosszú távú célt tűzött ki:
 
  • 1) A drogok kipróbálásának és a velük való kísérletezésnek csökkentését (elsősorban a fiatalok körében)
  • 2) az intenzív droghasználat csökkentését
  • 3) a drogokkal kapcsolatos kockázatok csökkentését (az egyének és a társadalom vonatkozásában egyaránt)
  • 4) a drogok hozzáférhetőségének csökkentését (mindenekelőtt a fiatalok számára)
 
A cseh drogpolitika háromszintű – nemzeti, regionális és városi – és mindegyik szintet a Drogpolitika Koordinációjáért Felelős Kormánytanács (GCDPC) koordinálja. Emellett ők készítik el a Drogpolitikai Stratégiát, valamint a végrehajtásához szükséges Akciótervet. A 2013-ban három évre elfogadott Akcióterv négy prioritása 1) a fiatalok túlzott alkohol- és kannabiszfogyasztásának visszaszorítása, 2) a kiterjedt metamfetaminhasználat kezelése, 3) a drogpolitika finanszírozásának megreformálása és 4) a drogpolitika integrációja.
 
Törvények
 
A cseh drogszabályozás fő különbsége a magyarral szemben, hogy
 
1) a kábítószer fogyasztását nem kezelik bűncselekményként, illetve

2) a személyes fogyasztásra alkalmas mértéket nem meghaladó mennyiségű kábítószer tartását bűncselekmény helyett szabálysértésnek ítéli, amiért körülbelül 500 Euróig terjedő pénzbírság szabható ki.

Ez utóbbi annak a következménye, hogy Csehország 2009-ben dekriminalizálta a csekély mennyiségű kábítószer birtoklását, így a saját használatra birtoklókkal szemben nem indítanak büntetőeljárást. A csekély mennyiség értékei 2013-ban megváltoztak, jelenleg maximum 10 gramm szárított kannabisz, 5 gramm hasis, 1,5 gramm heroin, 1 gramm kokain, 5 darab ecstasy tabletta és 1,5 gramm metamfetamin tartása minősül szabálysértésnek. A 2010 elején életbe lépett dekriminalizáció még szabálysértésként kezelte 5 kannabisz növény otthoni termesztését, ezt a számot azonban az Alkotmánybíróság eltörölte és nem adott meg helyette újat. Ennek következtében jelenleg zavaros az otthoni kannabisz termesztés helyzete, hiszen eltérő büntetési tételek vonatkoznak az otthoni termesztésre (6 hónaptól 5 évig terjedő börtön) és a termény leszüretelésétől számított időszakra, ami marihuána előállításnak minősül és 1-10 évig terjedő börtönnel büntetendő. A termesztés különböző fázisaiban történt tettenérések közti kapcsolatra a törvény nem tér ki. A megengedőbb törvények ellenére a dekriminalizálást követően több kábítószerrel és kannabisz termesztéssel kapcsolatos eljárás indult, mint az azt megelőző időszakban. Utóbbi az elemzők szerint annak a számlájára írható, hogy a törvény életbe lépését követően a rendőrök világosabban láthatták, hogy a jogszabályok szerint mi az, ami ténylegesen büntethető. A cseh rendőrség elsősorban a szervezett bűnözői csoportok által végzett termesztésre koncentrálnak – amiket manapság leginkább vietnamiak működtetnek –, valamint az utcai és a szórakozóhelyen ténykedő dílerekre. 

 
 
Gyógyászati alkalmazás
 
A gyógyászati célú termesztés esetét eltérően ítélik meg. 2013 augusztusában lépett életbe az a törvény, amely speciális engedély esetén havi 30 gramm kannabisz recepttel történő vásárlását és tartását engedélyezi. A páciens csak bizonyos betegségek esetén kaphat engedélyt és csak meghatározott orvosok írhatják fel a kannabiszt. A törvény lassan került át a gyakorlatba, hiszen az első páciens csak egy bő év elteltével, 2014 novemberében juthatott kannabiszhoz. Bár a törvény szerint a kannabisz előállítását állami engedéllyel rendelkező cégek végezhetik, a betegek jelenleg csak drága holland importhoz juthatnak, eközben a gyógyászati célú önellátás – vagyis a betegek otthoni termesztése – tiltott. Az orvosok és néhány politikus is hevesen kritizálja, hogy kannabisz beszerzésének költségeit az egészségbiztosítás nem fedezi. A szakértők szerint még a helyi kannabisz előállítás elindulásakor sem várható, hogy az árban versenyezni tudjanak az illegális piaccal.
 
Termesztés
 
A dekriminalizáció és a rendőrök nagybani termesztők felderítésére tett igyekezetei hozzájárultak a kisméretű termesztés, ezzel a kannabisz önellátás fejlődéséhez. Egy 2014-es felmérés szerint a cseh kannabiszhasználók 9%-a termeszt önmaga számára és a fogyasztók közel fele, 44% állítja, hogy ingyen kapja a kannabiszt, ami nem piaci célú termesztőkkel fenntartott kapcsolatra utal. A nagyüzemi termesztés az utóbbi években leginkább vietnami csoportok kezében összpontosul, bár a terjesztést rendszerint cseh lakosok végzik. A fogyasztás magas aránya – európai szinten a cseh marihuánafogyasztók aránya Franciaország és Spanyolország után a harmadik – a beszerzés egyszerűségére utal. Az első kipróbáláshoz a fiatalok jellemzően a barátjuktól kapnak kannabiszt, mások dílerektől veszik az utcán, klubokban vagy zenei fesztiválokon.
 
 
2013 novemberében a rendőrség számos termesztési szaküzletben (grow shop) razziázott. Az intézkedést sokan ellentmondásosnak ítélték, hiszen ezek a boltok évek óta legálisan működtek, legális termékeket árusítottak és más boltokhoz hasonlóan adóztak. Az akciók hivatalos célja, hogy „korlátozzák a grow shop tulajdonosok tevékenységének negatív hatásait a teljes társadalomra nézve.” A rendőrség a Legfelsőbb Bíróság rendelkezésére vezette vissza a razziákat, amely egy grow shop tulajdonost és alkalmazottat a „drogfüggőség terjesztőjeként” ítélt el. A bírósági ítélet szerint a kannabisz magok és a kannabisz termesztéshez szükséges műtrágya, cserepek és útmutatók nagy mennyiségű árusítása a büntető törvénykönyv egy cikkelye szerint a drogfüggőség terjesztésének minősül. A grow shopok elleni kiterjedt akciót élesen kritizálták, amiért a felsorolt eszközök közül már néhány árusítása is a függőség terjesztését támasztotta alá. Az intézkedések pedig régiónként jelentősen eltértek, helyenként például a boltok teljes készletét lefoglalták, míg máshol csak listára vették az árusított termékeket. A legtöbb eljárás jelenleg is tart, a lezárt eljárások esetében az ítélet rendszerint 1 év felfüggesztett szabadságvesztés.
 
 
Közvélemény és politika
 
A cseh társadalom liberálisan áll a kannabiszhoz. 1998 óta minden évben megrendezik a kannabisz legalizációját célzó Million Marijuana March eseményt Prágában, 2003 óta teljesen legálisan. A párszázas vonulás 2009-re 15 ezres tömegre duzzadt, majd 2015-re visszacsökkent 5000 főre. 2009 óta kerül megrendezésre a Cannafest nemzetközi vásár, ahol a termesztési eszközök mellett a kender kozmetikai, élelmiszer- és textilipari felhasználásáról, valamint gyógyászati alkalmazásáról is értesülhetnek a látogatók a standokon és az előadásokon. A kannabisz törvények további enyhítése politikai támogatással is bír. A Zöldpárt – mely a legutóbbi választásokon nem jutott be a parlamentbe – például az államilag szabályozott kannabiszpiac előnyei mellett érvel, a szintén parlamenten kívüli Kalózpárt pedig a Cannabis Social Club rendszerét ültetné át Csehországba. Az Európai Parlament pártjai sorában találtható Strana Svobodných Občanů (SSO) a kannabisz teljes legalizációját és szabad kereskedelmét támogatja. Szintén támogatja a legalizációt a három kormányzópárt egyike, az ANO. Az ügynek azonban nincs magas prioritása és a kormánykoalíció megosztott a kérdésben. A cseh szociáldemokraták ellenzik a kannabisz legalizációját a kereszténydemokraták pedig csak a gyógyászati célú alkalmazást támogatják. Valószínűtlen, hogy a következő években sor kerülne a legalizációra.
 
Kardos Tamás