Tisztelt Szerkesztőség,
A Reform 2005. augusztus 5.-ei számában a „Kábítószer az iskolánkban” c. olvasói levél írója arra buzdítja a tanárokat, hogy tegyenek feljelentést, ha tudomásukra jut diákjuk drogfogyasztása. A szerző, aki iskolai vécékben eldobált fecskendőkről és „füves cigarettával” kezdődő drogkarrierekről beszél, úgy tűnik nincsen tisztában sem a drogfogyasztás jelenségével, sem pedig azzal, hogy mivel jár, ha egy tanár feljelenti a diákját. A legfrissebb 2003-mas adatok szerint a 14-16 éves budapesti diákok 24,7 %-a fogyasztott már életében valamilyen tiltott drogot (leginkább marihuánát), ugyanakkor valamennyi rendelkezésre álló kutatási eredmény azt mutatja, hogy a drogot próbáló, iskolában tanuló fiatalok többsége ma is első sorban próbálkozó vagy alkalmi fogyasztó, közülük nagyon kevesen válnak rendszeres (túlnyomó részben marihuána) használóvá, legnagyobb hányaduk pedig a marihuána-fogyasztást egyszerűen kinövi. Sem nekik, sem azoknak, akiknek valóban problémájuk származik a drogfogyasztásból, nem segít, ha a tanárjuk rendőrt hív rájuk.
Ha a tanár rendőrt hív a tanulóra és a fiatalnál, vagy vizeletében kábítószert találnak, kötelesek büntetőeljárást indítani, eszköztárukban a motozás, házkutatás, előállítás, kihallgatás, vizelet- vagy vérvétel szerepel. A fogyasztó gyanúsított az eljárásban, a tanárt, osztálytársakat és a szülőt pedig tanúként hallgatják ki az ügyben. A drogfogyasztáson kapott fiatalt nagy valószínűséggel fél éves elterelésre (kényszer-gyógykezelésre) irányítják, melynek letelte után megszüntetik az ellene indított eljárást. A büntetőeljárás után a diákok sem tanáraikkal, sem egymással nem fognak többé őszintén beszélni a kábítószerekkel kapcsolatos gondjaikról. A mai napig nincsen bizonyíték rá, hogy ez a procedúra változtatna a fiatalok drogfogyasztási szokásain, de a meghurcoltatás, és a rájuk ragasztott „drogos” bélyeg, valamint az iskola iránti teljes bizalomvesztés, biztos hogy nem segíti elő egészséges személyiségfejlődésüket, és iskolai sikereiket. Egy ilyen eljárással ráadásul nem a terjesztőket érik tetten, helyette a kábítószert fogyasztó fiatalokat és családjukat hurcolják meg.
A fiatalok tanulni járnak az iskolába, melynek feladata ehhez biztonságos környezetet biztosítani. Nem biztonságos környezet az, ahol bűnözőként tekintenek rájuk. A sikeres drogprevenció, a problémás-droghasználat megelőzésének alapja, és egyetlen hatékony eszköze az őszinte, kölcsönös bizalmon alapuló kommunikáció. Ha a diák nem fordul bizalommal a pedagógusához, elvész a hatékony segítségnyújtás lehetősége. Nem lehet többé bizalomról beszélni, ott, ahol a tanulóra saját tanárja hív rendőrt. A gyermekek és a tanárok érdekét egyaránt az szolgálja, ha nem a félelem diktálja lépéseiket.