• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Cikkek
  • Blog
  • Híradó
  • Café
  • Videók

Drogriporter

Hírek és filmek a drogháború frontvonalából

  • Tudástár
  • Szabadegyetem
  • Rólunk
  • HU
    • EN
    • RU

2017: az elmozdulás éve a hazai drogpolitikában?

Szerző: Péter Sárosi | március 6, 2017

Tweet

Ez a cikk eredetileg a Drogriporter blogon jelent meg a 444-en.

A jó hír, hogy az elmúlt évek legjelentősebb fejlesztései zaljanak a hazai addiktológiai ellátórendszerben. A rossz hír, hogy az EU-s fejlesztési pénzek stratégiai tervezés és szakmai egyeztetés hiányában nem mindig úgy és oda kerülnek elosztásra, ahogyan és ahová kellene.

2017 bizonyos szempontból az elmozdulás éve a hazai drogpolitikában. A drogköltségvetés 2009 és 2012 közötti meredek zuhanása, majd 2013 és 2016 közötti szánalmasan alacsony szinten való stagnálása után idén először növekedést tapasztalhatunk. Komoly új pénzforrások váltak elérhetővé a területen, ilyenek például a célzott prevencióra, az iskolai szociális munka vagy a szenvedélybetegek kórházi pszichiátriai ellátásának fejlesztésére kiírt EFOP pályázatok. Tekintve, hogy a szakmai szervezetek évek óta hangoztatták, hogy ezeken a területeken fejlesztésekre van szükség – ez óvatos optimizmusra ad okot. Számos vidéki szervezet számára ezek a pályázatok igen jelentős fejlesztéseket tesznek lehetővé. Ami viszont kevésbé biztató, az a stratégiai tervezés és a széleskörű szakmai egyeztetés-előkészítés hiánya. Ennek következtében a fejlesztési pénzek nem feltétlenül úgy és arra fognak fordítódni, amire a leginkább kellene, fontos területek és intézmények továbbra sem részesülhetnek támogatásban.

Az egyik fő problémát az jelenti, hogy az EFOP pályázatok kizárólag a vidéki intézmények, szervezetek számára elérhetőek. A közép-magyarországi régió, a főváros és környéke, ahol a problémás drogfogyasztók és a drogproblémák legnagyobb arányban koncentrálódnak, nem részesülhet ezekből a fejlesztésekből. Az EU-s pénzek elosztásának ezen eredeti koncepciója persze érthető: főleg azoknak a régióknak van szükségük fejlesztésre, amelyek kevésbé részesülnek a gazdasági fejlődés eredményeiből. A gazdag, gyorsan fejlődő nagyvárosokban az önkormányzatok feladata lenne, hogy az adókat visszaforgatva gondoskodjon az ellátórendszer fejlesztéséről. Magyarországon azonban ez az elv már csak azért sem érvényesülhet, mert az önkormányzatokat, és különösen a fővárosi önkormányzatot, az elmúlt években megfosztották autonómiájuk és költségvetésük jelentős részétől. Míg Bécsben például a városi önkormányzat biztosítja a drogköltségvetés túlnyomó többségét, addig Budapesten a fővárosi és kerületi önkormányzatok alig járulnak hozzá az ellátórendszer fenntartásához. Budapesten a szakmai szervezeteket képviselő Kábítószerügyi Civil Koordinációs Testület (KCKT) kezdeményezése arra, hogy a fővárosi önkormányzat és a kerületek részvételével létrehozza a Fővárosi Kábítószerügyi Egyeztető Fórumot, az érintett önkormányzatok tüntető távolmaradása miatt kudarcot vallott. A fővárosi önkormányzat még arra sem volt hajlandó, hogy a civilek által szervezett konferencián képviseltesse magát.

A jelenlegi központosított rendszerben a kormány feladata lenne az, hogy az EU-s fejlesztési pénzek elosztásában megnyilvánuló területi aránytalanságokat kompenzálja – és egyáltalán, hogy ezeket az aránytalanságokat már eleve kiküszöbölje stratégiai tervezés segítségével. A felsőoktatás területén például az egyetemek fejlesztésére kiírt EFOP-os pályázatok mellett a központi régiók egyetemei számára is kiírtak (VEKOP) pályázatokat. Hasonlóra az addiktológiai ellátórendszer terén nem került sor. Ha a nemzeti drogkoordináció megőrizte volna érdekérvényesítő képességét és erejét a kormányzati adminisztráción belül, ha a drogpolitka nem veszne el huszadrangú kérdésként egy agyaglábakon álló monstrum-minisztérium bürokratikus útvesztőiben, ha a politikai döntéshozók nem irtóznának a civilekkel való párbeszédtől és egyeztetéstől, akkor talán más lenne a helyzet.

A területi aránytalanságok mellett másik probléma az integrált és stratégiai megközelítésen alapuló, a valós szükségleteket felmérő, azokra reagáló, a beavatkozásait monitorozó és értékelő szakpolitika hiánya. A 2013-ban elfogadott drogstratégiánk gyakorlatilag még mindig csak papíron létezik, a valós fejlesztések és a drogstratégia céljai között a kapcsolat esetleges és önkényes. A hosszú távú célokat rövid távú cselekvésekre lebontó akciótervet (hivatalos nevén: szakpolitikai programot) két év késéssel elfogadták ugyan, azonban az nem rendelt konkrét forrásokat az egyes beavatkozásokhoz. A 2009-ben elfogadott, majd csúnya körülmények között visszavont korábbi nemzeti drogstratégia egyik fő erősségének azt tartottam, hogy a fejlesztések prioritásait három szempont szerint állapította meg és súlyozta: 1) vulnerabilitás (mennyire sérülékeny a célcsoport) 2) szeveritás (mennyire súlyos a probléma) és 3) fenntarthatóság és hatékonyság (mennyire jó befektetés hosszú távon). Jelenleg mintha ez a stratégiai súlyozás egyáltalán nem működne: akkor kerül sor fejlesztésekre a szakterületen, ha éppen van elkölteni való EU-s pénz, amelyet ötletszerűen és ideológiai szempontok szerint osztanak ki. Hiányoznak például a fejlesztések a legsérülékenyebb és a legsúlyosabb problémákkal rendelkező drogfogyasztói népességeket célzó ártalomcsökkentő programok terén, amelyeknek prioritást kellene élvezniük, hiszen a közvetlen életveszély és a súlyos egészségkárosodás (HIV, Hepatitis C) megelőzéséről szólnak. Ezeknek illeszkedniük kellene a problémás drogfogyasztás strukturális okainak (nyomor, hajléktalanság, szegregáció stb.) kezelésére szolgáló szociálpolitikai beavatkozásokkal, amelyek szintén hiányoznak.

Szép dolog például, hogy milliárdokat fektet a kormány a gyermek- és ifjúságipszichiátriai intézmények felújítására, fejlesztésére, új rehabilitációs intézmények felállítására. De ezek az intézmények csak egy integrált ellátórendszer részeként tudnak jól működni, ha a helyükön vannak azok az alacsonyküszöbű, ártalomcsökkentő szolgáltatások, amelyek becsatornázzák a fiatalokat a magasabb küszöbű programokba. Ha elérhetőek a leginkább veszélyeztetett közösségek, települések számára azok a közösségi ellátási formák, utcai megkereső programok, amelyek nélkül nem fognak a drogfogyasztók besétálni a kórházakba és rehabokra. Az új gyermekrehabok kihasználtsága jócskán alulmúlja a várt szintet: ezek az intézmények önmagukban nem csodafegyverek, jó közösségi programok és a serdülők ellátórendszerének hiányzó láncszemei nélkül nem fogunk tudni jelentős befolyást gyakorolni a dizájnerjelenségre.

Sajnos az alacsonyküszöbű szolgáltatások még mindig a politika mostohagyermekeinek számítanak: nem csak azért, mert az ártalomcsökkentés szó nem is szerepelt a cselekvési tervben, hanem azért is, mert ezen szervezetek, intézmények fejlesztésére évek óta semmilyen forrás nem áll rendelkezésre. Az alacsonyküszöbű intézmények kimaradnak a bérfejlesztésből, a normatív támogatásuk összege meg sem közelíti a reális költségeiket. Ennek kiáltó példája, hogy a törvény 3 főállású és egy félállású szakember foglalkoztatását írja elő ezeknek a programoknak, ezen munkatársak éves bérköltsége több, mint 8,2 millió forint, miközben az éves alapfinanszírozás csak 7,5 millió forint! Ráadásul a bérköltségek fedezése még nem elég a program minimális működtetéséhez: a működési költségekkel együtt 14 millió forintra lenne szükség évente ahhoz, hogy ezek a programok a megkövetelt szinten működjenek. Magyarul: az állam kevesebb pénzt ad, mint ami minimálisan szükséges az általa előírt feltételek biztosításához!

Sőt, a meglévő források elosztása is akadozik, most például a szolgáltatók arról panaszkodnak, hogy a pályázatokat idén is késve írták ki, vagy a már megnyert pályázatok szerződésének aláírása, a pénzek kifizetése oly mértékben csúszik, hogy az a projekt megvalósítását veszélyezteti. Ennek valószínűleg sok köze van a kormányzati háttérintézmények átgondolatlan átszervezéséhez, megszüntetéséhez. A célzott prevencióra kiírt milliárdos pályázatot ideiglenesen felfüggesztették, mert a kiírásban hibát találtak. Az alacsonyküszöbű programok számára kiírt pályázatok (KAB) esetében egyes szolgáltatók kimaradtak, mert kórházak nem pályázhattak (pl. a gyulai drogambulancia), vagy mert a pályázati támogatást a helyi önkormányzat támogatásához kötötték (ami a józsefvárosi Alternatíva Alapítvány számára lehetetlenné tette a pályázást, hiszen Kocsis Máté csuklóból utasít el mindent, ami tűcsere).

Szintén problémás az, ahogyan az állam leplezetlenül diszkriminálja a szekuláris civil szolgáltatókat az egyházi intézményekkel szemben. Ez a szociális szolgáltatások terén abban nyilvánul meg, hogy az egyházi szervezetek kiegészítő normatív támogatást kapnak, a világi szervezetek viszont nem. Ez nem pusztán a szervezetek szempontjából diszkriminatív, de a kliensek szempontjából is felvet súlyos alkotmányjogi aggályokat. Nem érvényesülhet ugyanis az állam semlegességének követelménye és a kliensek vallás- és lelkiismereti szabadsághoz fűződő joga akkor, ha az állam tudatosan az egyházak dominanciájába kívánja átutalni a szociális ellátást.

Nagyon hiányzik Magyarországon a költségvetési források pontos nyomonkövetése: nehezen lehet áttekinteni, hogy pontosan mennyit költ az állam erre a területre. 2009 előtt rendszeresen készültek ún. KÖKK (kábítószerrel összefüggő költségvetési kiadások) kutatások, azóta nem. A pontos nyomonkövetést az is nehezíti, hogy az egyes szolgáltatók próbálnak játszani a szűkös keretek között: átcsoportosítanak forrásokat más keretből olyan munkatársak bérére, akiknek a munkájára nincs fedezet. Amikor a nyáron egy nemzetközi vizsgálat keretében próbáltunk utánajárni, hogy mennyit költ az állam ártalomcsökkentésre, rá kellett jönnünk, hogy szinte lehetetlen ezt pontosan megállapítani.   

Mind olyan problémák, amelyeket egy a kormányzati adminisztráción belül erős érdekérvényesítő képességgel rendelkező, a szakmai szervezetekkel egyeztető, megfelelő háttérintézmények által támogatott drogkoordináció meg tudna oldani. Most látszik csak igazán, hogy mekkora hiba volt ezt leépíteni vagy politikai kézivezérlés alá helyezni.  

Sárosi Péter

Kategória: Blog, Hírek

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Kapcsolódó videók:

„Mentális védőoltásra van szükség!” Beszélgetés Dr. Makara Mihály főorvossal

január 25, 2023 - István Gábor Takács

„Párhuzamos Budapestet ismertünk meg a tapasztalati munkatársakon keresztül” – Interjú Dávid Ferenccel

január 18, 2023 - István Gábor Takács

„Ha lehozom a piáról, akkor meghal” – Interjú Oláh Péterrel

január 10, 2023 - István Gábor Takács

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

DROGRIPORTER TUDÁSTÁR

Tudástárunkban gyűjtük össze mindazt a hasznos információt a drogokról, amire akár fogyasztóként, akár hozzátartozóként, tanárként vagy újságíróként szükséged van!

DROGRIPORTER SZABADEGYETEM

A Drogriporter Szabadegyetem olyan embereknek szól, akik szeretnének tárgyilagos és elmélyült ismereteket szerezni a tudatmódosító szerek fogyasztásáról.

DROGRIPORTER HÍRADÓ

Drogpolitikai hírek a nagyvilágból

DROGRIPORTER CAFÉ

Rendszeres drogpolitikai beszélgető és hírműsor videón és podcaston is!

VIDEÓINK ADATBÁZISA

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között, témák szerint és térképen megjelenítve is!

SEGÍTŐ HELYEK LISTÁJA

Segítség kell? Itt megtalálod! Táblázatba gyűjtöttük, milyen addiktológiai szolgáltatások érhetőek el Magyarországon.

Díjnyertes animációs dokumentumfilmünk Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. A teljes film, háttéranyagok és fesztivál szereplések itt!

Footer

Jogriporter Alapítvány
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Keresés

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Szoba a nyolcban

The Autocracy Analyst

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter