• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Kezdőlap
  • Magunkról
  • Blog
  • Café
  • Filmek
  • Cikkek
  • Segítő helyek
  • HU
    • EN
    • RU

A parlament vitázik az új Btk-ról

június 5, 2012 | Szerző: Péter Sárosi

Tweet

Az LMP dekriminalizálna, az MSZP hallgat, a Jobbik még jobban szigorítana

A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) még májusban terjesztette az Országgyűlés elé a Büntető Törvénykönyv módosításáról szóló törvényjavaslatot. Az eredeti tervezethez képest ez a javaslat a TASZ és más szakmai szervezetek kritikájának következtében enyhült valamelyest, de az irányvonalat a kormány nem változtatta meg: szigorítás várható a kábítószerrel kapcsolatos szakaszokban (lásd korábbi írásunkat!). Június 4-én a parlament általános vitát tartott a törvényjavaslatról és szavazott annak részletes vitára bocsátásáról, amire várhatóan szerdán kerül sor. A Btk-hoz több mint 200 módosító javaslatot nyújtottak be. Az általános vitáról szóló jegyzőkönyv még nincs kint az Országgyűlés honlapján, amint kikerül, akkor mi is értesítjük az olvasókat. A részletes vitára bocsátó szavazás eredményeit azonban már megismerhetjük: a javaslatot az LMP-én és néhány független képviselőn kívül mindegyik párt alkalmasnak tartotta a részletes vitára. 

Hogyan működik a törvényalkotás?

Bizottsági szakasz: az erre kijelölt bizottság megtárgyalja az indítványt, a Btk. esetében az Alkotmányügyi, a Fogyasztóvédelmi, Emberi jogi és Ifjúsági, szociális bizottságok tették ezt meg május elején, majd tárgysorozatba vették azt.
Plenáris szakasz: az általános vita során a javaslat szükségességéről és céljairól folyik vita. A részletes vita a részletekről, a változtatásokról szól. Itt kizárólag a módosító javaslathoz vagy a módosított javaslattal érintett részhez lehet hozzászólni, ellene vagy mellette érvelve. A részletes vita rendszerint egy plenáris ülésen lezárul.
Szavazási szakasz: a részletes vita után – általában a következő heti plenáris ülésen – kerül sor a módosító javaslatokról történő szavazásra. Fő szabályként arról a módosító javaslatról kell szavazni, amely elnyerte a kijelölt bizottság tagjai egyharmadának támogatását.

Miután átnyálaztuk a 208 modósító javaslatot csupán két párt részéről találtunk olyat, ami kimondottan a kábítószerrel kapcsolatos szakaszokra vonatkozik. (Bár Bárándy Gergely szocialista képviselő módosítója közvetetten kapcsolódik a területhez: az ittas vagy bódult állapotban vezető sofőrök járművezetéstől való kötelező eltiltását törölné a törvényből, ugyanis nem tartja összeegyeztethetőnek a jogállami elvekkel, hogy a bírónak kötelezővé tegyék, milyen büntetést kell kiszabnia.) Az egyik az LMP, ami dekriminalizálná a drogfogyasztást és enyhébben büntetné a pushereket, ugyanakkor szigorúbban büntetné a különösen jelentős mennyiséggel kereskedőket. A másik pedig a Jobbik, ami csökkentené a csekély mennyiség felső határait számos kábítószernél, így a marihuánánál is, illetve azokat a 14 éveseket is szigorúbban büntetné, akik segítséget nyújtanak a drogfogyasztáshoz.

Az LMP módosítói

1) A csekély mennyiségű kábítószer személyes használat céljából történő tartását, megszerzése és termesztése szabálysértéssé minősítené – PDF
2) A csekély mennyiségben kábítószert átadókat és kínálókat nem két évig terjedő szabadságvesztéssel, hanem közmunkával büntetné – PDF
3) Kivenné a törvényjavaslatból az elterelés feltételeinek szigorítására vonatkozó rendelkezéseket, így két éven belül is választható maradna az elterelés – PDF
4) Kivenné azt a rendelkezést, aminek értelmében a fogyasztó büntetése korlátlanul enyhíthető, ha feltárja, kitől szerezte be a drogot – PDF
5) A különösen jelentős kábítószert birtokló személyeket nem 15, hanem 20 évig vagy életfogytig terjedő szabadságvesztéssel büntetné – PDF

A Jobbik módosítói

1) Nem csak azt a 18 éven felüli személyt büntetnék , aki fiatalkorút próbál rávenni drogfogyasztásra, hanem bárkit, aki bárkit rá próbál erre venni, ezenkívül már 14 éves kortól szigorúbban ítélnék meg azt, aki segítséget nyújt drogfogyasztáshoz másnak – PDF
2) A kannabisz, a kokain, a pszilocin, az LSD, a ketamin és még egy sor más kábítószer esetében a csekély mennyiség felső határát csökkentenék – tehát szűkítenék azok körét, akik az elterelést választhatják – PDF

A TASZ és más szakmai szervezetek érvei csupán az LMP módosítók indoklásában köszönnek vissza, egyes esetekben szövegszerűen átvéve. A különösen jelentős mennyiség esetében történő szigorítást valószínűleg taktikai okokból nyújtotta be a párt, azonban félő, hogy a kormánytöbbség csak ezt a módosítójukat fogadja el és a többit lesöpri az asztalról. A Jobbik esetében az indoklások rendkívül gyenge színvonalúak: „a kábítószer fogyasztására való rábírás bűncselekménynek kell minősüljön függetlenül attól, hogy mennyi idős az áldozat hiszen a rászoktatásnak emberélet lesz a vége” – szól az egyik. Ezzel a párt egy spangli átnyújtását gyakorlatilag az emberöléssel hozza egy szintre. Természetesen a valóban több tízezer emberéletet követelő dohányzás vagy alkoholfogyasztás esetében ők is abszurdnak tartanák ezt a párhuzamot. A másik javaslatban pedig semmilyen szakmai indoklást nem találunk arról, hogy milyen módszerrel állapították meg, hogy a jelenlegi határok „túl megengedőek”, illetve milyen módszerrel számították ki az új határokat (ex has?). 

Sárosi Péter

Kategória: Hírek

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között!

Az animációs dokumentumfilm Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. Rajzolta Rontó Lili. Rendezte és vágta Takács István Gábor. Narrálta Ánya Szarang.

Témáink

A drogháború költségei (Count the Costs kampány) Afrika Depresszánsok Diszkórazzia dosszié dizájner drogok Dohány Drogprevenció Drogszabályozás Emberi jogok ENSZ drogpolitika Eurodrog Európai Drogpolitikai Kezdeményezés (EDPI) Filmek Hatályos jogszabályok Heroin dosszié Kanada Kannabisz-Szkizofrénia dosszié Latin-Amerika Legalizáció Linkek Magyar drogpolitika Marihuána Médiamonitor Nemzetközi szervezetek No Brog Rovat Online tanulmányok Opiátok Oroszország drogpolitikája Pszichedelikus drogok Pszichedelikus gyógyászat PSZK dosszié Schedel Andor gyűjtemény Stimulánsok Szcientológia dosszié TASZ kiadványok Tűcsere dosszié USA Visszavesszük ami a miénk! Ártalomcsökkentés Ázsia

Footer

Jogriporter Alapítvány
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Keresés

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Szoba a nyolcban

The Autocracy Analyst

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter