• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Cikkek
  • Blog
  • Híradó
  • Café
  • Videók

Drogriporter

Hírek és filmek a drogháború frontvonalából

  • Tudástár
  • Szabadegyetem
  • Rólunk
  • HU
    • EN
    • RU

Finnország

Szerző: Péter Sárosi | május 25, 2007

Tweet
Finnország zászlója

A kábítószerrel kapcsolatos szabályozás alapelveit Finnországban az 1994. január 1-jén hatályba lépett Kábítószer Törvény (1289/1993) vezette be. Ennek kiegészítése, a Kábítószer Rendelet, ami a kábítószerek exportját-importját szabályozza. A Szociális és Egészségügyi Minisztérium rendelete pontosítja az ENSZ és EU határozatokban és egyezményekben rögzített kábítószerek és az előállításukhoz szükséges anyagok és összetevők listáját.

A kábítószerrel kapcsolatos bűncselekményeket a Büntető Törvénykönyv határozza meg, mely alapvetően megkülönböztet használói, kábítószerrel kapcsolatos és kábítószerrel kapcsolatos súlyos bűncselekményeket. A használói bűncselekményeket pénzbüntetéssel és legfeljebb hat hónapos börtönbüntetéssel sújtja, a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmények büntetési tételei a pénzbüntetéstől kétéves börtönbüntetésig terjednek, míg a kábítószerekkel kapcsolatos súlyos bűncselekmények büntetési tételei egytől tíz évig terjedő szabadságvesztésig terjednek. Utóbbi bűncselekmények feltétele a rendkívül veszélyes anyaggal való visszaélés, illetve a nagy mennyiség, a nyerészkedés szándéka, illetve a bűnszövetségben való elkövetés, ha a bűncselekmény több ember életét és egészségét veszélyezteti, ha a kábítószert kiskorúaknak adják vagy egyéb felelőtlen módon kezelik. A jogszabályok szerint veszélyes kábítószernek azon anyagok minősülnek, melyek túladagolása halált okozhat, rövid idejű használatuk is súlyosan károsítja az egészséget, esetleg komoly elvonási tüneteket okoznak.

A kábítószer használókra vonatkozó kiegészítések 2001-ben kerültek be a Büntető Törvénykönyvbe, és szeptember elsejével léptek hatályba. Ez lehetővé tette a gyorsított büntető eljárást, melyben a vádhatóság bíróságon kívül is kiszabhatja a büntetést.

A reform a kábítószerekkel kapcsolatos vádak felfüggesztésével kapcsolatos szabályozást is érintette, aminek következtében a vádemelés vagy a büntetés felfüggeszthető, amennyiben a cselekmény jelentősége elhanyagolható, csekély az érintett kábítószerek mennyisége illetve figyelembe veendő a kérdéses kábítószer fajtája, az elkövető helyzete és körülményei, továbbá ha a gyanúsított igénybe veszi a Szociális és Egészségügyi Minisztérium által meghatározott gyógykezelést.

A Büntető Törvénykönyv (más egyéb bűncselekmények mellett) a kábítószerekkel kapcsolatos bűncselekmények bejelentési kötelezettségét is rögzíti. Ugyanitt került rögzítésre a kábítószer hatása alatti járművezetés is, mely az ittas vezetéssel azonos elbírálás alá esik. Szintén kitér a szabályozás a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmények nyereségéből szerzett javak elkobzására.

A törvény kiegészítése kitér a büntetés végrehajtás szabályozására is, megerősítve a börtönszemélyzet ellenőrzési jogosítványait. A börtönőröknek jogukban áll elrendelni az őrizetesek motozását, továbbá a felügyelet nélküli látogatás és eltávozás feltétele a vizeletminta adása és az alkoholszondás vizsgálat. Lehetséges továbbá az őrizetesek elkülönítése a kábítószerrel kapcsolatos visszaélések elkerülése érdekében, illetve szükség esetén kezelésükre alkalmas intézetbe való szállítása. A rendőrség kapcsolódó jogait a Rendőrségi Törvény 2001-es kiegészítése bővítette ki, lehetővé téve a látszólagos vásárlást és egyéb rejtett műveletek végrehajtását.

A rendeletben meghatározott néhány növény kivételével Finnországban az ellenőrzött anyagok megegyeznek az ENSZ 1961-es és 1971-es határozataiban rögzítettekkel. A jogszabály elrendeli továbbá bizonyos alapanyagok kötelező felügyeletét. Annak ellenére, hogy a finn jogrendszer megkülönböztet különösen veszélyes anyagokat, melyekre súlyosbító körülményként tekintenek a visszaélési esetek kapcsán, ez a megkülönböztetés jogszabályi szinten nem jelentkezik. Az ellenőrzött anyagok és alapanyagaik listáját a Szociális és Egészségügyi Minisztérium rendeleti szinten szabályozza.

Széleskörű vitát követően az északi országok közül Finnország volt az első, amely kriminalizálta a kábítószer használatot. Az intézkedés célja – ahogyan a parlamenti vitában is elhangzott – nem a felhasználók büntetése, hanem a kábítószerekkel kapcsolatos negatív attitűd kialakítása volt. Egy 1986-os vizsgálat szerint a kábítószerrel kapcsolatos visszaélések kétharmada kis mennyiségű kábítószer fogyasztása vagy saját célú birtoklása volt. Annak érdekében, hogy ezekben az esetekben elkerüljék a vádemelést, a törvény 2001-es kiegészítése során lehetőség nyílt a vizsgálat vagy a büntetés felfüggesztésére, jelentéktelen mennyiség esetében, illetve amennyiben a felhasználó vállalja a függőség kezelését.

Az 1994-es törvény preambuluma ugyan kimondja, hogy csekély jelentőségű esetekben nem szükséges a büntetőeljárás, a joggyakorlat azonban ettől eltér, ezek az esetek jellemzően pénzbüntetés kiszabásával zárulnak. A kábítószer kereskedelem és csempészet a fogyasztásnál jóval szigorúbb elbírálás alá esik. Ezeket az eseteket nem külön cselekményként, hanem a kábítószerrel kapcsolatos visszaélések súlyosbító körülményeiként kezelik, aminek következtében a büntetési tételek 2-től 10 évig terjedhetnek.

A jellemző ügymenet alapján a kábítószerrel kapcsolatos visszaélések esetén a rendőrség indítja meg a büntetőejárást. Fogyasztás vagy saját célú birtoklás esetén a rendőrség széles jogkörrel rendelkezik a vizsgálati szakaszban a vizsgálat megindításáról és lefolytatásáról. Használattal kapcsolatos visszaélések esetében a rendőrség jogosult bírság kiszabására, amit az ügyészség megerősíthet – amennyiben a vádlott nem kér bírósági tárgyalást. Az ügyésznek lehetősége van a vizsgálat felfüggesztésére amennyiben a büntetés nem szolgálja a köz érdekét, illetve a jogsértés csekély súlyú, az elkövető fiatalkorú, vagy hajlandó gyógykezelésnek alávetni magát. Mindezek figyelembevételével a jelenlegi joggyakorlat szerint a legtöbb kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmény eljut a bírósági szakaszig, melyben legtöbbször a vádlott egyhavi jövedelmét meg nem haladó pénzbüntetést szabnak ki.

A megelőzés, gondozás és gyógykezelés kérdését számos egészségügyi jogszabály és rendelet szabályozza. Külön jogszabály határozza meg a kábítószerrel visszaélőkkel kapcsolatos jóléti, szociális feladatokat, melyek célja, a használat csökkentése, visszaszorítása, a kapcsolódó egészségi kockázatok csökkentése, annak érdekében, hogy biztosítsa a betegek és hozzátartozóik biztonságát és életminőségét. A jogszabály kiemeli az önkormányzatok felelősségét annak a helyi igényeknek megfelelő alkalmazásában: A törvényben rögzített szolgáltatásokat az önkormányzatok egészségügyi, szociális intézményei és különböző civil szervezetek végzik. Az opiát származékokkal kapcsolatos detoxikációs és helyettesítő kezeléseket a Szociális és Egészségügyi Minisztérium rendelete szabályozza. A kezelés célja mindkét esetben a kábítószer nélküli életmód helyreállítása, elismerve a helyettesítő terápia kockázatcsökkentő és életminőség javító szerepét.

A Büntető Törvénykönyv 1994-es és 1998-as kiegészítése rögzíti a pénzmosással kapcsolatos bűncselekményeket és azok büntetési tételeit, kötelezővé téve a pénzintézetek számára az ügyfelek megfelelő azonosítását, és a nem megszokott pénzügyi tranzakciók jelentését.

A szócikket összeállította: Kalmár Koppány

Kategória: Hírek Archívum: Drogjog, Drogpolitika, ENSZ, Európai Unió, Kriminalizáció

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Kapcsolódó cikkek:

“Párhuzamos Budapestet ismertünk meg a tapasztalati munkatársakon keresztül” – Interjú Dávid Ferenccel

január 18, 2023 - István Gábor Takács

Abortusz-tabletták: új front az amerikai drogellenes háborúban

december 15, 2022 - Péter Sárosi

Fókuszban a környezet: a megelőzés és ártalomcsökkentés jó gyakorlatai nagyvárosokban

december 5, 2022 - Péter Sárosi

Kapcsolódó videók:

“Mentális védőoltásra van szükség!” Beszélgetés Dr. Makara Mihály főorvossal

január 25, 2023 - István Gábor Takács

“Párhuzamos Budapestet ismertünk meg a tapasztalati munkatársakon keresztül” – Interjú Dávid Ferenccel

január 18, 2023 - István Gábor Takács

“Ha lehozom a piáról, akkor meghal” – Interjú Oláh Péterrel

január 10, 2023 - István Gábor Takács

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

DROGRIPORTER TUDÁSTÁR

Tudástárunkban gyűjtük össze mindazt a hasznos információt a drogokról, amire akár fogyasztóként, akár hozzátartozóként, tanárként vagy újságíróként szükséged van!

DROGRIPORTER SZABADEGYETEM

A Drogriporter Szabadegyetem olyan embereknek szól, akik szeretnének tárgyilagos és elmélyült ismereteket szerezni a tudatmódosító szerek fogyasztásáról.

DROGRIPORTER HÍRADÓ

Drogpolitikai hírek a nagyvilágból

DROGRIPORTER CAFÉ

Rendszeres drogpolitikai beszélgető és hírműsor videón és podcaston is!

VIDEÓINK ADATBÁZISA

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között, témák szerint és térképen megjelenítve is!

SEGÍTŐ HELYEK LISTÁJA

Segítség kell? Itt megtalálod! Táblázatba gyűjtöttük, milyen addiktológiai szolgáltatások érhetőek el Magyarországon.

Díjnyertes animációs dokumentumfilmünk Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. A teljes film, háttéranyagok és fesztivál szereplések itt!

Footer

Jogriporter Alapítvány
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Keresés

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Szoba a nyolcban

The Autocracy Analyst

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter