• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Cikkek
  • Blog
  • Híradó
  • Café
  • Videók

Drogriporter

Hírek és filmek a drogháború frontvonalából

  • Tudástár
  • Szabadegyetem
  • Rólunk
  • HU
    • EN
    • RU

Hat új legális drog kerülhet kontroll alá

Szerző: Péter Sárosi | július 28, 2011

Tweet

Az Európai Bizottság és a hazai kormány szakbizottsága egyaránt a tiltás és szabályozás lehetőségeit vizsgálja

Az Európai Bizottság közleménye szerint 2005 óta 115 legális dizájner drog létezése jutott a hatóságok tudomására. 2010-ben rekordszámú, 41 új drog bukkant fel a piacon, szemben az előző évi 24‑gyel, és a 2008‑as 13‑mal. Az Eurobarométer jelentés szerint az európai fiatalok 5%-a használt már ilyen drogokat. A Kábítószer Listák Szakbizottsága (KLSZ) júniusi ülésén kiderült, hogy Magyarországon is gyorsan jelennek meg a piacon az új szerek: 2009-ben 5 új hatóanyag, 2010-ben 16, valamint 2011-ben eddig 9 új vegyület került a Bűnügyi Kutató és Szakértő Intézet (BSZKI) látóterébe. Az Eurobarométer vizsgálat szerint azonban még csak százból egy fiatal próbált ki ilyen szereket – jóval kevesebb, mint például Írországban (100/16). A vizsgálatok szerint azonban Magyarországon, Romániában és Írországban jelent meg egyedül tömeges méretekben a dizájner drogok intravénás használata – ami különösen nagy kockázatokkal járhat.

Ami a magyarországi szabályozást illeti, a KLSZ elnöksége egy olyan új lista (a 142/2004. kormányrendelet C mellékletének) kialakítását szorgalmazza, amely nem helyezné azonnal kábítószer-listára a új szereket, de csak kutatási célra tenné lehetővé az adott szerek forgalmazását, tartását, importját és exportját – a rendelkezést megsértők ellen pedig szabálysértési bírságot lehetne kiszabni, illetve a szert el lehetne kobozni. Ezáltal el lehetne kerülni a fiatalok tömeges kriminalizálását, ugyanakkor gyorsan fel lehetne lépni a forgalmazókkal szemben. A KLSZ júniusi ülésén megvitatott javaslat szerint az új szereket egyenként, kormányrendeleti szinten lehetne felhelyezni erre az ideiglenes listára, szinte rögtön azután, hogy megjelennek a hazai piacon – így a terjesztők készleteit gyorsan le is tudnák foglalni.

A KLSZ legutóbbi ülésén elhatározta, hogy hat új szer vizsgálatát fogja elvégezni: MDPV, Methylone, 4-MEC, 4 FA, butilon, JWH. Amennyiben sikerül létrehozni az új listát, ezek a szerek akár már az ősz elején felkerülhetnek ide – amennyiben nem, akkor ezek valószínűleg ismét a kábítószer-listára kerülnek fel, tehát akár csekély mennyiségben történő tartásuk is bűncselekmény lesz, amit a törvény két év szabadságvesztés büntetéssel fenyeget. Dr. Szemelyácz János pszichiáter, a pécsi INDIT alapítvány igazgatója és a KLSZ szakértője joggal mutatott rá ugyanakkor egy alapvető nehézségre az új szerek kockázatelemzésével kapcsolatban: vajon hogyan kérhet hiteles és megbízható információkat a szakbizottság adott szerekről egy drogambulancia munkatársától, amikor a munkatársnak fogalma sincsen arról, hogy a kliensei mit fogyasztanak? A jelenlegi “szürkepiacon” 4-MEC-ként forgalmazott szerek éppúgy tartalmazhatnak illegális mefedront, mint legális methylont is, a methylonként forgalmazott szerek pedig akár bultiont is tartalmazhatnak. Kizárólag az jelentene megoldást, ha a drogambulanciák számára lehetővé tennék, hogy a kliensektől beszerzett drogmintákat laboratóriumban lehessen bevizsgálni – jelenleg ugyanakkor bűncselekménynek számít, ha a szociális munkás vagy a pszichiáter ilyen anyagot szolgáltatna be a BSZKI laboratóriuma számára. Sajnos az igazásgügyi tárca eddig mereven elzárkózott az olyan megoldások elől, amelyek Nyugat-Európa számos országában már működnek, ahol hivatalos személyek rendszeresen bevizsgálhatnak a feketepiacról származó szereket. Az egész listára vételi procedúra sarokkövét a korai jelzőrendszer (EWS) mögött álló megbizható adatszolgáltatás jelenti – enélkül gyakorlatilag a sötétben tapogatózunk és legfeljebb tippekre alapozzuk a jogalkotást – az új szerek kockázatelemzésének hitelesség, a jogi válaszok adekvátsága tehát erősen megkérdőjelezhető.

Egy másik szabályozási elem, ami a szakbizottságon hosszú távú megoldásként felmerült, jóval problematikusabbnak tűnik, mint az ideiglenes lista egyébként támogatandó ötlete: az ún. generikus szabályozás. Magyarul nem egyenként tennék fel a szereket a kábítószerek listájára, hanem egész kémiai csoportokat tiltanának be. Ez több szempontból is aggályos: először is, sértheti a normavilágosság elvét az, ha a jogszabály nem nevezi meg konkrétan a betiltott szert, és vegyészi végzettség nélkül nem lehet azt értelmezni, ráadásul számos olyan szer is felkerülne így a listára, amelynek kábítószerként való használata nem ismert, mint ahogy az sem igazolt, hogy káros hatásaik indokolják, hogy akár tartásukat is a végső eszközként használt büntetőjogi eszközökkel fenyegessék. Ráadásul bár hazai hívei valamiféle jogi csodafegyverként szokták bemutatni a generikus szabályozást, éppen azokban az országokban, ahol hasonló szabályozást már alkalmaznak – pl. Egyesült Királyság – nem sikerült visszaszorítani a dizájner drogok fogyasztását. A büntetőjog halászhálója talán nagyobbat tud majd meríteni a dizájner drogok tengerén – de még így is lesz elég olyan szer, ami átsiklik a hálón.

A világsajtót is bejárta a hír, miszerint az Európai Bizottság jelenleg egy olyan vizsgálatot folytat, amelynek célja az uniós szintű szabályozási megoldások keresése az új legális dizájner drogok által jelentett kihívásra. A Népszabadság az Európai Bizottság sajtóközleményét már úgy értelmezte, hogy “tarolnak és ölnek az új drogok”, illetve “új drogellenes háborút indít az Európai Unió”. Ezek a hírek azonban nem fedik a valóságot. Egyrészt nincs szó arról, hogy a legális szerek bizonyíthatóan tömeges halálozáshoz vezettek volna, csupán egy-két elszigetelt dokumentált esetet ismerünk. Másrészt bár az EU-nak nincsen olyan értelemben vett közös drogpolitikája, mint például közös agrárpolitikája – létezik közös európai drogstratégia. Ennek szellemisége pedig nagyon távol áll az amerikai típusú militáns “drogellenes háborútól” – ezt a jelszót egyébként már a Fehér Ház is elvetette.

Az Európai Bizottság sajtóközleményére valóban jellemző egyfajta kettősség: a szigorú retorika mögött sokkal szofisztikáltabb tartalom rejtőzik. Vivian Reading igazaságügyi biztos kemény szavai – “meg kell védenünk a gyermekeinket”, “biztosítanunk kell, hogy a szintetikus drogokkal kapcsolatos jogi szabályozás szigorú és hatékony legyen” – valójában a sajtónak szóló tálalás. Ha azonban a sajtóközlemény lényegi részét olvassuk, abból kiderül, hogy a Bizottság “most azt vizsgálja, hogyan tehető hatékonyabbá az uniós szabályozás. Az elképzelések között szerepel a büntetőjogi szankciók alternatíváinak és a veszélyes szerek ellenőrzését szolgáló új megoldásoknak a kidolgozása, valamint a szintetikus szerekre vonatkozó kontrollintézkedések összhangba hozása az élelmiszer- és termékbiztonsági intézkedésekkel”. A Bizottság tehát jóval többet szeretne tenni annál, mint hogy lerövidítse a szerek megjelenése és betiltása közötti időintervallumot, és a szemellenzős tiltáson kívüli megoldások irányában tapogatózik, például a fogyasztóvédelmi jogszabályok hatékonyabb érvényesítése felé. Magyarországon az Amsterdam Shop bezárása már példát szolgáltatott arra, hogy a fogyasztóvédelmi rendelkezések segítségével is meg lehet akadályozni, hogy különféle pszichoaktív szereket “füstőlőként” vagy egyéb ál-célokra lehessen forgalmazni – a kábítószer-listára való vétel egyáltalá nem feltétel. Reméljük, a Bizottság őszre ígért jelentése további támpontokat fog adni ezzel kapcsolatban.

Sárosi Péter

Kategória: Hírek Archívum: Európai Unió

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Kapcsolódó cikkek:

Az EU Bizottság az Európai Bíróság elé citálja Magyarországot a gyógyászati kannabisz ügyében

február 15, 2023 - Péter Sárosi

Büntetés helyett támogatást: józan gondolatok a drogvilágnapon

június 23, 2022 - Péter Sárosi

Jogunk van az asztalhoz ülni

február 16, 2022 - István Gábor Takács

Kapcsolódó videók:

„Mentális védőoltásra van szükség!” Beszélgetés Dr. Makara Mihály főorvossal

január 25, 2023 - István Gábor Takács

„Párhuzamos Budapestet ismertünk meg a tapasztalati munkatársakon keresztül” – Interjú Dávid Ferenccel

január 18, 2023 - István Gábor Takács

„Ha lehozom a piáról, akkor meghal” – Interjú Oláh Péterrel

január 10, 2023 - István Gábor Takács

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

DROGRIPORTER TUDÁSTÁR

Tudástárunkban gyűjtük össze mindazt a hasznos információt a drogokról, amire akár fogyasztóként, akár hozzátartozóként, tanárként vagy újságíróként szükséged van!

DROGRIPORTER SZABADEGYETEM

A Drogriporter Szabadegyetem olyan embereknek szól, akik szeretnének tárgyilagos és elmélyült ismereteket szerezni a tudatmódosító szerek fogyasztásáról.

DROGRIPORTER HÍRADÓ

Drogpolitikai hírek a nagyvilágból

DROGRIPORTER CAFÉ

Rendszeres drogpolitikai beszélgető és hírműsor videón és podcaston is!

VIDEÓINK ADATBÁZISA

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között, témák szerint és térképen megjelenítve is!

SEGÍTŐ HELYEK LISTÁJA

Segítség kell? Itt megtalálod! Táblázatba gyűjtöttük, milyen addiktológiai szolgáltatások érhetőek el Magyarországon.

Díjnyertes animációs dokumentumfilmünk Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. A teljes film, háttéranyagok és fesztivál szereplések itt!

Footer

Jogriporter Alapítvány
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Keresés

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Szoba a nyolcban

The Autocracy Analyst

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter