• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Kezdőlap
  • Magunkról
  • Blog
  • Café
  • Filmek
  • Cikkek
  • Segítő helyek
  • HU
    • EN
    • RU

Több tucat dizájnerdrog vette át a kati helyét (Index)

augusztus 1, 2011 | Szerző: Kardos Tamás

Tweet

Élet a mefedron után – a Kék Pont és a Daath szakértőinek tolmácsolásában

Nehéz meghúzni a határt, hogy egy drogtémában született részletes beszámoló – legyen az írás vagy videó formátumban – meddig minősülhet az ismereteket, illetve a magatartásformákat lehetőség szerint pozitívan befolyásoló információnyújtásnak, és honnantól értelmezhető inkább kedvcsinálóként. A legtöbb esetben minden valószínűség szerint mindkét változat megvalósul a befogadó személyének függvényében. Anélkül azonban, hogy elmélyednénk a drogprevenció nehézségeiben és anomáliáiban, annyit leszögezhetünk, hogy hiteles információk nyújtására szükség van, illetve ha valaki a témában tájékoztatni kíván, akkor már csak a hihetőség miatt is kívánatos, hogy azt hiteles információk alapján tegye.

A dizájner drogok még a tudatmódosítókon belül is egy kényes csoportot képeznek, hiszen kevés információval rendelkezünk róluk, kiváltképp, ami a hosszú távú hatásaikat illeti. A rohamos terjedésük viszont indokolja, hogy a média is említést tegyen róluk, lehetőleg nem kizárólag a kockázataik felsorolásán keresztül, mert az épp a veszélyeztetett csoportból válthat ki ellenkező hatást. Ezen a határmezsgyén igyekszik egyensúlyozni az Index a mefedron népszerűvé válása óta: szűk egy éve egy merész húzással videót készítettek az akkor még legális mefedronnal végzett önkísérletükről, melyben a szer több kívánatos és kellemetlen hatását is sikerült képszerűen megjeleníteni, így az alapvetően szubjektív tájékoztató – néhány adalékinformáció felvillantásával – mégis átfogó képet igyekezett nyújtani a szerről. Hogy ez mennyire különböző értelmezéseket váltott ki a nézőkben, az legjobban a videóra érkezett hozzászólásokból szűrhető le.
 


 

A dizájner drogok piacának a mefedron januári betiltása óta bekövetkezett legfőbb változása, hogy újabb, még legális szerek jelentek meg, melyek a mefedron helyét próbálják betölteni. Míg az RTL Klub Híradójában és a TV2 Aktív című műsorában, terápiában résztvevő, évtizedes fogyasztói múlttal és drogfüggőséggel rendelkező használók beszélnek az alapvetően a partikultúrának szánt újabb dizájner drogok hatásairól, addig az Index ezúttal a szakértők szavain keresztüli bemutatást választotta. Most megjelent videójukban a partiszcéna rekreációs használóinak és a fővárosi intravénás fogyasztóknak egyaránt szolgáltatást nyújtó Kék Pont Alapítvány prevenciót végző munkatársa, Dávid Ferenc és a magyar viszonylatban a dizájner drogokkal kapcsolatosan a legtöbb információt és élménybeszámolót tartalmazó Magyar Pszichedelikus Közösség (Daath) honlapjának főszerkesztője, Móró Levente narrációjában tudhatunk meg többet a drogok „szürkepiacának” változásairól. A beszélgetésből kiderül, mi kellett a mefedron röviddel ezelőtti berobbanásához és betiltását követően mit hagyott maga után. Szó esik a dizájner drog értékesítésében rejlő jövedelmező üzleti lehetőségről és a vásárlás körüli bizonytalanságról, valamint arról, hogy nemcsak a törvényeken keresztül, de morális érvekkel is nehezen lehet megfogni a gyors meggazdagodásban érdekelt kereskedőket. A tényszerű információkat azonban jelentős részben épp az ilyen értékesítéseket bonyolító weblapokról készített vágóképek tarkítják, melyek kitűnően szemléltetik, hogy mennyire is egyszerű az Interneten megrendelni ezeket a „szürkepiaci” készítményeket. Márpedig azt az Eurobarométer felmérése óta tudjuk, hogy még ha a fogyasztók többsége nem is az Interneten keresztül szerzi be ezeket a szereket, az információk tekintetében más a helyzet: a magyar fiatalok háromnegyede a világhálóról gyűjti be ismereteit a droghasználatról, vagyis felelőtlenségnek tűnik egy ilyen videóban a kereskedelmet bonyolító honlapok megjelenítése.
Így összességében a témában szakavatott megszólalók megválasztásáért egy piros pont, az Internetes kereskedelem reklámozásáért viszont egy koki jár a videó készítőinek.

Kardos Tamás
Drogriporter
2011.08.01.

 

Kategória: Hírek Témák: dizájner drogok, Magyar drogpolitika, Médiamonitor

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között!

Az animációs dokumentumfilm Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. Rajzolta Rontó Lili. Rendezte és vágta Takács István Gábor. Narrálta Ánya Szarang.

Témáink

A drogháború költségei (Count the Costs kampány) Afrika Depresszánsok Diszkórazzia dosszié dizájner drogok Dohány Drogprevenció Drogszabályozás Emberi jogok ENSZ drogpolitika Eurodrog Európai Drogpolitikai Kezdeményezés (EDPI) Filmek Hatályos jogszabályok Heroin dosszié Kanada Kannabisz-Szkizofrénia dosszié Latin-Amerika Legalizáció Linkek Magyar drogpolitika Marihuána Médiamonitor Nemzetközi szervezetek No Brog Rovat Online tanulmányok Opiátok Oroszország drogpolitikája Pszichedelikus drogok Pszichedelikus gyógyászat PSZK dosszié Schedel Andor gyűjtemény Stimulánsok Szcientológia dosszié TASZ kiadványok Tűcsere dosszié USA Ártalomcsökkentés Ázsia

Footer

Jogriporter Alapítvány 2017
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Search

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter