• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Cikkek
  • Blog
  • Café
  • Híradó
  • Videók

Drogriporter

Hírek és filmek a drogháború frontvonalából

  • Tudástár
  • Szabadegyetem
  • Rólunk
  • HU
    • EN
    • RU

Nem valósult meg a nemzeti drogstratégia

Szerző: Kardos Tamás | március 24, 2006

Tweet

A parlamenti eseti bizottság szakértői szerint a drogprobléma nem főképpen büntetőjogi vagy orvosi, hanem társadalmi probléma.

A parlamenti eseti bizottság szakértői szerint a drogprobléma nem főképpen büntetőjogi vagy orvosi, hanem társadalmi probléma.
 

A kábítószerügyi eseti bizottságot még 2005 áprilisában hozta létre az Országgyűlés a Kendermag Egyesület 2004-es petíciójának eredményeként. A bizottság célja, hogy a magyar nemzeti drogstratégiát (2000) összehasonlítsa az EU drogstratégiájával  (2005-2012), és hogy előkészítse azok összehangolását. A bizottság nemrégen közzé tett jelentése szerint a nemzeti drogstratégiánk még mindig rendkívül korszerű dokumentumnak számít a nemzetközi drogpolitika viszonylatában is: az Európai Unió ún. kiegyensúlyozott, tudományos-alapú megközelítését tükrözi, megfelelő hangsúlyt kap benne a prevenció, a kezelés és az ártalomcsökkentés, míg a büntetőjognak kizárólag a kínálatcsökkentésben szánt szerepet (nem pedig a fogyasztók büntetésében). A nemzeti drogstratégia hiányosságai közé tartozik, hogy nem tartalmaz konkrét határidőket és prioritásokat, ezért nehezen követhető a megvalósításának alakulása is.

 

 

A bizottság szakértői szerint a nemzeti drogstratégia megvalósítására évente 4 milliárd forint lett volna szükséges – ennek azonban a mindenkori kormányzat csak töredékét ítélte meg, ráadásul az utóbbi években még ezek a csekély források is csökkenő tendenciát mutatnak. 2005-ben már a 2003-as források feléből kellett gazdálkodnia a hazai megelőző, kezelő és ártalomcsökkentő szolgáltatásoknak (megjegyzés: mindeközben a büntető-igazságszolgáltatás kábítószerrel kapcsolatos kiadásai egyre nőnek, akárcsak az eljárás alá vont fogyasztók aránya). A következő évben előirányzott 23%-os forrásnövekedés messze nem elég a lemaradás behozásához. A bizottság szerint ennek oka elsősorban abban keresendő, hogy a politika nem eléggé elkötelezett a stratégia megvalósítása iránt.

 

 

A Kendermag Egyesület március 26-án vasárnap demonstrációt tart, a rendezvény célja, hogy „a választások előtt felhívja a társadalom figyelmét arra a tehetetlenségre és hozzá nem értésre, amit a magyarországi politikai pártok a drogpolitika területén tanúsítanak. A drogproblémákkal a politikusok párthovatartozástól függetlenül nem szakmai érvek mentén, hanem legfeljebb szavazatszerző tevékenységük részeként foglalkoznak, és ezzel kockára teszik a fiatal generációk jogát egy olyan élethez, ahol az egészség megőrzését nem a büntetőjogi fenyegetés, hanem a színvonalas prevenciós és tájékoztatási programok biztosítják.”

 

A bizottság szakértői szerint „a kábítószer-probléma társadalmi probléma – tehát nem büntetőjogi és nem orvosi kizárólag, vagy főképpen -, ebből adódóan annak kezelése is társadalmi jellegű kell, hogy legyen”. Hibásnak tartják azt a megközelítést, amely a legális szerek okozta szenvedélyeket eltérően kezeli, mint az illegális szerek okozta szenvedélyeket, s ezért azt indítványozzák, hogy hozzanak létre egy a szenvedélyszerek összességével foglalkozó önálló kormánybiztosságot a Miniszterelnöki Hivatal fennhatósága alatt, amely a terület finanszírozását látja el, míg a programok szakmai összehangolására egy Nemzeti Szenvedélyügyi Intézet (NSZI) létrehozását javasolják.

 

A kábítószer-fogyasztók büntetőjogi megítélésével kapcsolatban a bizottság a kormánynak azt javasolja, hogy hívjanak össze egy több szakterületet átfogó konferenciát, amely szakmai konszenzust alakít ki a kérdésben (megjegyzés: a szakmai szervezetek nagy része tudvalevőleg a szigorú büntetőjogi elrettentés ellen van), és megállapítja az egyes illegális szerek veszélyesség szerinti besorolását is. A bizottság a büntetőjog szigorát a szervezett bűnözésre irányítaná, ezenkívül a jelenleginél szélesebb lehetőséget biztosítana a csekélyebb elkövetők számára a büntetés alternatíváira. 

 

Sárosi Péter

Kategória: Hírek Témák: Európai Drogpolitikai Kezdeményezés (EDPI)

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Kapcsolódó cikkek

Ex-EU drogcár: a drogtéma feszegetése politikai öngyilkosság

február 27, 2013 - Kardos Tamás

Vita a soron következő EU drogstratégiáról

december 19, 2012 - Kardos Tamás

Hiba volt a kannabisz átsorolása

november 20, 2012 - Kardos Tamás

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

Tudástárunkban gyűjtük össze mindazt a hasznos információt a drogokról, amire akár fogyasztóként, akár hozzátartozóként, tanárként vagy újságíróként szükséged van!

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között!

Az animációs dokumentumfilm Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. Rajzolta Rontó Lili. Rendezte és vágta Takács István Gábor. Narrálta Ánya Szarang.

Footer

Jogriporter Alapítvány
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Keresés

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Szoba a nyolcban

The Autocracy Analyst

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter