• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Kezdőlap
  • Magunkról
  • Hírek
  • Filmek
  • Médiamonitor
  • angol
  • orosz

Alkohol a médiában

szeptember 22, 2011 | Szerző: Kardos Tamás

Tweet

…és a média hatása a fiatalok alkoholfogyasztási szokásaira

A magyarok egy része úgy véli, hogy az alkohol már évszázadokkal ezelőtt beépült a kultúránkba és ezalatt megtanultunk együtt élni vele (az a bő félmillió honfitársunk, aki pedig nem, az magára vessen – tehetnénk hozzá). Ezt a vélekedést gyakran politikai körök is visszhangozzák pártállástól függetlenül, ám a média alkoholfogyasztási szokásainkban játszott szerepét már ritkábban gondoljuk végig.
 
Pedig érdekes kísérletek születtek ennek szemléltetésére. Gondolhatunk itt például arra a vizsgálatra, mely brit sorozathősök esetében mutatta ki, hogy az elfogyasztott, összesen 836 ital ellenére csupán 12 esetben lettek másnaposak. Az alkohollal kapcsolatos pozitív média-előítéletek máshol is tetten érhetőek: szemben a kábítószerekkel, a média ritkán emeli ki az alkoholnak az erőszakos bűncselekmények elkövetésében és a balesetekben játszott szerepét.

A brit Joseph Rowntree Foundation arra kereste a választ, hogy milyen hatással van a média a fiatalok alkoholfogyasztási szokásaira. Válaszként egy 90 oldalas dokumentumot kaptunk négy fő fejezettel, melyek azt vizsgálják, hogy
 

  • 1.    hogyan ábrázolják az alkoholt a fiatalok által fogyasztott médiában?
  • 2.    miként értelmezik a fiatalok az alkohol médiabeli megjelenéseit?
  • 3.    milyen hatása van a médiának és a celebeknek a fiatalok alkoholfogyasztási szokásaira?
  • 4.    milyen kilátásokat fogalmaznak meg a médiaszakértőknek?

Hely- és kapacitás hiányában csak az ezeket követő konklúziókból szemezgetünk. A tanulságok megfontolandóak a kábítószerekkel kapcsolatos információnyújtás szempontjából is, hiszen érzékletesen mutatják, hogyan reagálnak a fiatalok a túlzó, elrettentő ábrázolásmódra és mennyire befolyásolja őket a celebek szerfogyasztása.

Kétségtelen, hogy az alkohol jelentős szerepet tölt be a fiataloknak szánt közmédiában, ám ez a korcsoportról gyakran belát az alkohol bemutatását kialakító szándékok mögé. Láthatóan a celebek, akikről azt sulykolják, hogy az alkohol és drogfogyasztási szokásaikkal rossz példát mutatnak, sokkal kisebb hatással vannak a fiatalokra, mint a saját barátaik. Ugyanakkor a korcsoport érzékenyebb az áttételes utalásokra, mint a direkt üzenetekre.
 
Az alkohol a médiában elsősorban a társas események pozitív velejárójaként, előmozdítójaként jelenik meg, sokkal ritkábban látható az egészségügyi ártalmak és a személyes krízis konnotációjában. Amennyiben mégis a negatív következmények kerülnek bemutatásra, azok leginkább olyan szélsőségekben fogalmazódnak meg, mint a függőség és az erőszak. A fiatalok felismerik, hogy az alkoholivással kapcsolatos ártalmak bemutatásának célja az információnyújtás az ő korosztályuk számára, ugyanakkor a kizárólagosan a negatív hatásokra koncentráló ábrázolásmódokat – saját és környezetük tapasztalatai alapján – nem tartják realisztikusnak. Összességében a pozitív és a negatív hatásokat is szemléltető ábrázolást tartják követendőnek, amelyben a kedvezőtlen következmények nem túlságosan szájbarágósan, hanem inkább a másnaposság vagy a nem megfelelő viselkedés példáján keresztül kerülnek bemutatásra.

A médiának az alkoholfogyasztási szokások formálásában betöltött szerepével kapcsolatban a fiatalok és a médiaszakértők egyaránt bizonytalanok voltak. Habár a hírességek alkoholfogyasztása erősíthette az alkoholfogyasztás elfogadását, a tapasztalatok szerint ugyanezt a hatást az elrettentőnek szánt részegségábrázolás és a vele járó negatív következmények bemutatása is elérhetik. A felmérésekből kiderült, hogy a személyes fogyasztásra a legnagyobb hatással nem önmagában a média, vagy a celebek hatnak, hanem az a hit, hogy az adott személy barátai gyakran isznak. A tanulmány külön részt szentel annak a kérdésnek, hogy honnan származik ez a hit és miként lehet hatást gyakorolni rá.
Bár a fiatalok tisztában vannak a celebek alkoholfogyasztási szokásaival, az elvárásokkal ellentétben ennek nincs, vagy csak csekély hatása van az ő hasonló szokásaikra. Elmondásuk szerint a tehetségükért és nem az alkoholhoz való viszonyulásuk miatt szeretik kedvenc hírességeiket. Ugyanakkor az újságban és a tévében megjelenő híreket fenntartásokkal kezelik és tudják, hogy ezeket gyakran csak a szenzációhajhászás motiválja.

Vagyis az átlagos brit fiatal belát a direkt üzenetekkel operáló reklámozás logikája mögé, nem fogékony a túlságosan szélsőséges üzenetekre és nem azonosítja kedvenceit azok szerhasználati szokásaival. Mindez azt a drogprevencióból már ismerős alaptételt erősíti, hogy a fiatalok számára hiteles információkkal sokkal jelentősebb eredményeket lehet elérni, mint a riogatással, és vélhetőleg a média túlszabályozása – például a drogok pozitív színben való feltűntetésének tilalma – nem célravezető.

Kardos Tamás
Drogriporter
2011.09.22.

Kategória: Hírek Témák: Depresszánsok, Drogprevenció, Magyar drogpolitika, Médiamonitor

Elsődleges oldalsáv

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Filmjeink adatbázisa

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között!

Kosztya Proletárszkij – A rajzfilm

Az animációs dokumentumfilm Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. Rajzolta Rontó Lili. Rendezte és vágta Takács István Gábor. Narrálta Ánya Szarang.

Kérjük támogasd a munkánkat!

Témáink

A drogháború költségei (Count the Costs kampány) Afrika Depresszánsok Diszkórazzia dosszié dizájner drogok Dohány Drogprevenció Drogszabályozás Emberi jogok ENSZ drogpolitika Eurodrog Európai Drogpolitikai Kezdeményezés (EDPI) Filmek Hatályos jogszabályok Heroin dosszié Kanada Kannabisz-Szkizofrénia dosszié Latin-Amerika Legalizáció Linkek Magyar drogpolitika Marihuána Médiamonitor Nemzetközi szervezetek No Brog Rovat Online tanulmányok Opiátok Oroszország drogpolitikája Pszichedelikus drogok Pszichedelikus gyógyászat PSZK dosszié Schedel Andor gyűjtemény Stimulánsok Szcientológia dosszié TASZ kiadványok Tűcsere dosszié USA Ártalomcsökkentés Ázsia

Footer

Jogriporter Alapítvány 2017
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter