„Függőségekről a Sajtóban Tréning” címmel zajlott le az első, újságíróknak készült drog témájú képzés program, mely a drog-kérdés árnyaltabb és depolitizált bemutatásáért jött létre. A programról a szervezőt, Barna Erikát kérdeztük.
„Függőségekről a Sajtóban Tréning” címmel zajlott le az első, újságíróknak készült drog témájú képzés program, mely a drog-kérdés árnyaltabb és depolitizált bemutatásáért jött létre. A programról a szervezőt, Barna Erikát kérdeztük.
„A program legfontosabb célja, hogy a drogszakma és az újságírók közötti együttműködést segítse, figyelembe véve azt az ismert kutatási eredményt, miszerint a magyar társadalom leginkább a drogfogyasztókkal szemben kirekesztő, s mely szerint a szenvedélybetegségek/szenvedélybetegek hazai megítélésének alakulásában kiemelkedő szerep jut a tömegkommunikációnak”. Foglalta össze a mai sajtótájékoztatón a program célkitűzését Barna Erika.
A március 30. és április 1. között, Soboron, az Első Magán Addiktológiai és Egészségközpontban megtartott tréningen a Népszabadság, a Magyar Narancs, a Nők Lapja, a Maxima, a Női Blikk, a Fókusz (RTL Klub), az Aktív (TV2), a Kék Fény (MTV1), a 12+ (MTV), az ATV Híradó, az Index, az Origo, a Manager Magazin, a Magyar Rádió, és a RádióC egy-egy munkatársa vett részt.
A résztvevők
A programot a pécsi székhelyű HÍD Alapítvány szervezte, az ICSSZEM, a Nemzeti Drogmegelőzési Intézet és a TASZ támogatta. A három napos tréning az ismeretátadás mellett helyzetgyakorlatokon és csoportos foglalkozásokon keresztül törekedett a drog témájú újságírással kapcsolatos felelősség érzésének felkeltésére, és a hiteles tájékoztatáshoz elengedhetetlen differenciáltabb hozzáállás kialakítására.
A program célkitűzéseit, különösen a sajtó drogtémájú megnyilvánulásainak differenciáltabbá tételét, a stigmatizálás megszüntetését és a tudományos tényeken alapuló tájékoztatást a TASZ kiemelten fontosnak tartja, ezért is indítottuk el Médiamonitor programunkat egy évvel ezelőtt. A tréningre előadóként a TASZ elnöke és a Médiamonitor program koordinátora is meghívást kapott, melynek nagy örömmel tettünk eleget.
A tréningnek a Hotel Renascor, Magyarország „Első Magán Addiktológiai és Egészségközpontja” adott otthont, Soboron. Alkohol és kábítószerproblémák terápiáját végzik itt, exkluzív körülmények között. A gyógyszeres, pszicho- és szocioterápiás kezelések mellett, kalandterápiát, wellness és szabadidős programokat is alkalmaznak. A térítési díj összege a szállodai és terápiás szolgáltatások jellegétől függően napi 10 000-20 000 Ft között alakulhat.
A mai napon megalakult a „FÜST Sajtóklub”, vagyis a „Szenvedélyes Újságírók Klubja”, amely időről időre a szenvedélyekkel kapcsolatos egy-egy jelenség körüljárását tervezi. Az első ilyen téma a kodependencia lesz, mondta el Rácz Zsuzsa, a FÜST stáb tagja a mai sajtótájékoztatón.
Barna Erika a program szakmai koordinátora, a Petőfi Rádió Drogér(i)a című műsorának szerkesztője a Drogriporternek elmondta, hogy a résztvevők visszajelzései nagyon kedvezőek voltak, így a programnak mindenképpen lesz folytatása. A jövőben az első tréningből még kimaradt országos és vidéki médiumok bevonását is tervezik. Úgy érzi, annak a munkának, amit munkatársaival együtt a Petőfi Rádió Drogéria című műsorával évekkel ezelőtt elkezdtek, ez a tréning volt a gyümölcse.
A tréningeken az újságírók közösen ajánlásokat is megfogalmaznak, mely alapját képezheti egy drog-sajtó szakmai kódexnek is. Ilyen alapelvként fogalmazódott meg már most az árnyaltság szükségessége, valamint a drogpolitikai témák szakmaisága, vagyis az, hogy a drog kérdés ne a politika játékszere legyen csupán. A szakembereknek és maguknak az érintetteknek kell a legnagyobb teret engedni.
Szintén megtudtuk Barna Erikától, hogy a tréningek során nem csak a sajtó felé támasztott minőségi és etikai követelményeket dolgozzák ki, de a jobb együttműködés érdekében a „drogszakma” felé is megfogalmazzák saját kéréseiket. A „szakmának” is meg kell tanulnia bánni a médiával, a „szakértőknek” meg kell tanulni hatékonyan kommunikálni álláspontjukat, de nyitottabbá is kell válniuk, ha azt akarják, hogy a közönség megismerje munkájukat. A nyilatkozatoknál a szakembereknek arra is oda kell figyelnie, hogy mely műfajról van szó: hogy milyen hosszú lesz például a műsor, mely célcsoportnak szól stb. A hatékonyabb együttműködés beindításának első lépéseként az újságírók szakmának szóló javaslatait megkapják a szervezetek.
Úgy gondoljuk egy nagyon jelentős kezdeményezés sikeres kezdetének vagyunk tanúi. A folytatás a drogszakmán és az újságírókon múlik.
Takács István Gábor
2006. április 12.