• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Cikkek
  • Blog
  • Híradó
  • Café
  • Videók

Drogriporter

Hírek és filmek a drogháború frontvonalából

  • Tudástár
  • Szabadegyetem
  • Rólunk
  • HU
    • EN
    • RU

A hisztériakeltés növeli a dizájner drogok iránti érdeklődést?

Szerző: Kardos Tamás | május 30, 2013

Tweet

Tévhit, hogy a dizájner drog túladagolások hatásvadász beszámolói elrettenő hatásúak lennének

A Vice magazin brit kiadásának szerzője médiamonitorozásba kezdett és azt találta, hogy a dizájner drogok hatásait bemutató, elrettentőnek szánt cikkek valójában csak felkeltik az új pszichoaktív szerek iránti érdeklődést. A kutatás eredményei kicsiben gyakorlatilag szó szerint alkalmazhatók a magyar helyzetre. Az alábbiakban Joseph Cox cikkének fordítását közöljük az eredetiek mellett néhány saját linkkel és megjegyzéssel kiegészítve.    

A brit bulvármédiának egyfajta se vele-se nélküle kapcsolata van a dizájner drogokkal. Amilyen tempóban a kínai vegyészek fejlesztik az új szereket – amelyek bámulatos gyorsasággal elárasztják az internetet – olyan ütemben önti dézsából a média a rémtörténeteket a túladagolásokról és a kórházba került diákokról. Ám amíg a szenzációhajhászás magas látogatottságot generál és növeli az eladott példányszámot, addig egyúttal ingyenes hirdetési felületet nyújt a dizájner drogoknak, amiket potenciális vásárlók milliói érnek el napi rendszerességgel.

Május 10-én a Daily Mail arról számolt be, hogy a salvia nevű hallucinogén drog beszerezhető az Amazon honlapjáról. (Már ne nagyon keresd, mert a) azóta eltávolították, b) értelmesebben is eltöltheted az időd, minthogy jó pénzért beszerezz valamit, ami irritálja a tüdődet és eltorzítja a látásod).

Szerencsére minden kitűnően alakult a Mail szerkesztői és felháborodott kommentelők számára: leleplezték az Amazon igazi arcát – felelőtlen drogdílerek, akik több energiát fektetnek a fiatalok kórházba juttatásába, mint a Kindle-k és más kütyük eladásába – és bocsánatkérésre kötelezték. A Mail ellátta polgári kötelességét, az Amazont nyilvánosan megszégyenítették és mindenki megmenekült. De furcsa mód mégis robbanás állt a dizájner drogok iránti érdeklődésben:

Amint a cikket közölték 2013 májusában a „salvia amazon” kulcsszavú Google keresések csillagászati mértékben emelkedtek. Lehetetlen lenne megmondani, hogy bármely keresés végül salvia értékesítéshez vezetett-e, de tény, hogy a Mail írása jelentős mértékben hozzájárult a drog ismertté válásához. Ha valaki érdeklődik a drogok iránt – és minthogy a Mail körülbelül havi 100 millió egyéni látogatót vonz, feltételezem, hogy akad köztük néhány érdeklődő – akkor a honlap salviáról írt „erősebb, mint az LSD” meghatározása, ha mégoly félrevezető is, biztosan felkeltette néhány potenciális vásárló figyelmét.

Nem annyira váratlan, sőt inkább magától értetődő, hogy média ismertetői megdobják a drogok iránti érdeklődést. De az alábbi grafika ennél meglepőbb adalékkal is szolgál:

Emlékszünk még Miami drogkábulatban embert evő kannibáljára még 2012 májusából? A fickóról azt hitték, hogy az USA-ban akkor még legális, fürdősóként értékesített mefedront fogyasztott, mielőtt megtámadta az idegent, akinek addig trancsírozta az arcát harapásaival, amíg a rendőrök le nem lőtték. (Később a tettes szervezetéből dizájner drogot nem, csak marihuánát sikerült kimutatni, ami a növény több ezer éves történelme alapján aligha tehető felelőssé a történtekért – K.T.)  Miután a hírekben elterjesztették, hogy a szer (vagy legalábbis az az adag, amihez a Miami emberevőnek elvileg hozzáférése volt) egy mocskos, emberevő seggfejjé változtathat, azt gondolhattad, hogy a drog népszerűsége ezzel csorbát szenved. De közvetlenül a május 26-i incidens után, minden médiahisztéria ellenére, a „bath salts buy” kulcsszavakat izgatottan bekalapáló személyek száma exponenciálisan növekedett.

Még egyszer fontos jelezni, lehetetlen lenne ellenőrizni, hogy ezek a keresések végül vásárláshoz vezettek-e, de nem nehéz elképzelni, hogy a fürdősót keresők némelyike végül meg is vette a talált terméket.   

Ugyanez történt Nagy-Britanniában a 2010-es mefedron hullám alatt, leszámítva a zombi-dolgot, ami úgy tűnik, hogy floridai sajátosság. Vegyünk egy Mail szalagcímet: „Anyák figyelmeztetnek, miután MÉG EGY tinédzser lány halt meg vélhetőleg Meow Meow túladagolásban”. Annak ellenére, hogy a cikk egy túladagolásról számolt be, ráadásul egy „meow meow” nevű drogtól, a hír hallatán ismét felerősödött a vásárlási kedv.

Még ironikusabbá teszi a helyzetet, hogy a dizájnerekre irányuló figyelemfelkeltés mellett a médiatermékek esetenként tényleges reklámfelületet nyújtanak a vehemensen támadott dizájner drogoknak. Alább egy (nagyon apró) screenshot látható 2012. június 7-ről egy „ivory wave”-re (egy másik dizájner drog) irányuló keresés után a Mail weboldalán:

Ha nem tudnád pontosan elolvasni, mert nem hordasz magadnál nagyítót minden pillanatban, a reklám a cikk alatt a következőt írja: „Ivory Wave nagykereskedelem – a legjobb fürdősók, ne hagyd ki a speciális ajánlatokat, a kedvezményeket és a hihetetlen árakat! Biztonságos online vásárlás!” Ezeket a reklámokat természetesen nem közvetlenül a Daily Mail szabályozza – és láthatóan el is távolították őket a weblapról – de a kép így is bizarr látványt nyújt.

Vajon a média beszámolók és a Google keresési trendek adatai csak egy furcsa egybeesés eredményei lennének? Beszéltem Stephen Rolles-szal, Nagy-Britannia vezető drogpolitikai kutatóközpontjaként számon tartott Transform szervezet munkatársával, hogy további adalékokat kapjak a témához.

VICE: Szia, Stephen. Hogyan látod a kapcsolatot a bulvár felháborodása és a dizájner drogok népszerűsége között?
Stephen Rolles: A fent említett cikkek közlésével a bulvármédia szándékán kívül biztosít ingyenes hirdetési felületet a dizájner drogokkal kereskedő cégeknek. A cikkek gyakran leírják az adott szer nevét, hatásait, azt hogy olcsó és szabadon hozzáférhető az interneten – mindent, ami felkelti egy potenciális vásárló figyelmét.

Akkor fogalmazhatunk úgy, hogy a médiahisztéria felkelti a dizájner drogok iránti figyelmet?
Úgy gondolom, hogy igen; sok esetben pontosan ez történik. A nagy hullám mindig közvetlenül a cikkek publikálása után érkezik. Nagyon emlékeztet ez a 80-as évek végén írt tudósításokra az ecstasyról: minél nagyobb pánikot csaptak a rave kultúra körül, annál több embert vonzott be.

A honlapok lelövése hatékony módja a lehetséges ártalmak megelőzésének?
Nem. Ha valami, akkor a térd-reflex típusú szankciók csak súlyosbítják a problémákat. Amint lelősz egy honlapot, a fogyasztók egyszerűen választanak egy másikat a terméket kínáló weboldalak további sokasága közül. És amint egy drog kellő bulvárfigyelmet kap ahhoz, hogy a betiltását követeljék, a törvény letaszítja a földalatti piacra, ami még kockázatosabbá teszi a szert, mert bizonytalanabbá válik a termék összetétele, erőssége és tisztasága.

És az emberek úgyis előrukkolnak egy újabb cuccal, nem igaz?
Igen, egy új, ismeretlen kockázatú termék betömi a tilalom keltette űrt, ahogyan az mindig is történt az elmúlt évek során. Fontos megjegyezni, hogy a média ugyanakkor hasznos figyelmeztetéseket is tehet a legális és illegális drogok ártalmairól. Ha korrekt beszámolókat közöl a magas kockázatú termékekről és azok profitéhes kereskedőiről, akkor az érdeklődés csökkenhet, vagy legalább stagnálhat, ahogy ez például az „Annihilation” nevű termék esetében is történt.

Igen, bár szerintem ehhez már önmagában a neve is hozzájárult. Mit gondolsz, mitől függ a dizájner drogok jövője?
A döntéshozóknak csak néhány lehetősége van: a termékeket a kontrollálatlan honlapok és head shopok kezében hagyhatja, vagy megpróbálhatja tiltólistára helyezni őket, ami láthatólag tovább rontja a problémát. Egy harmadik megoldásra van szükség, ami lehetővé teszi az új szerek kockázatelemzését és ezt követően a megfelelően szabályozott előállítását és értékesítését. Pontosan ezt a modellt vezette most be Új-Zéland. Pragmatikus piacszabályozásra van szükségünk a végeláthatatlan és kontraproduktív tilalom helyett.

–

Tehát itt a válasz: úgy tűnik, hogy a dizájner drogok iránti elrettentésre apelláló bulvárkampányok a céljuk ellentét érik el azzal, hogy beszámolnak az egyes szerek erősségéről, alacsony árukról és a könnyű hozzáférhetőségről, hiszen ezzel csak tovább népszerűsítik a drogokat.

Forrás: Vice – Is tabloid outrage just getting more people into legal highs?
Fordította: Kardos Tamás

Kategória: Hírek

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Kapcsolódó videók:

„Mentális védőoltásra van szükség!” Beszélgetés Dr. Makara Mihály főorvossal

január 25, 2023 - István Gábor Takács

„Párhuzamos Budapestet ismertünk meg a tapasztalati munkatársakon keresztül” – Interjú Dávid Ferenccel

január 18, 2023 - István Gábor Takács

„Ha lehozom a piáról, akkor meghal” – Interjú Oláh Péterrel

január 10, 2023 - István Gábor Takács

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

DROGRIPORTER TUDÁSTÁR

Tudástárunkban gyűjtük össze mindazt a hasznos információt a drogokról, amire akár fogyasztóként, akár hozzátartozóként, tanárként vagy újságíróként szükséged van!

DROGRIPORTER SZABADEGYETEM

A Drogriporter Szabadegyetem olyan embereknek szól, akik szeretnének tárgyilagos és elmélyült ismereteket szerezni a tudatmódosító szerek fogyasztásáról.

DROGRIPORTER HÍRADÓ

Drogpolitikai hírek a nagyvilágból

DROGRIPORTER CAFÉ

Rendszeres drogpolitikai beszélgető és hírműsor videón és podcaston is!

VIDEÓINK ADATBÁZISA

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között, témák szerint és térképen megjelenítve is!

SEGÍTŐ HELYEK LISTÁJA

Segítség kell? Itt megtalálod! Táblázatba gyűjtöttük, milyen addiktológiai szolgáltatások érhetőek el Magyarországon.

Díjnyertes animációs dokumentumfilmünk Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. A teljes film, háttéranyagok és fesztivál szereplések itt!

Footer

Jogriporter Alapítvány
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Keresés

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Szoba a nyolcban

The Autocracy Analyst

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter