• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Cikkek
  • Blog
  • Híradó
  • Café
  • Videók

Drogriporter

Hírek és filmek a drogháború frontvonalából

  • Tudástár
  • Szabadegyetem
  • Rólunk
  • HU
    • EN
    • RU

INCB: az ártalomcsökkentés gátja

Szerző: Kardos Tamás | február 28, 2007

Tweet

Az ENSZ Nemzetközi Kábítószer-ellenőrző Szerve inkább rigolyás csendőrként működik, mintsem korszerű tudományos testületként.

Az ENSZ Nemzetközi Kábítószer-ellenőrző Szerve inkább rigolyás csendőrként működik, mintsem korszerű tudományos testületként.
 

 

Az Open Society Institute (OSI) és a Kanadai HIV/AIDS Jogvédő Hálózat (Canadian HIV/AIDS Legal Network) tegnap publikálta közös tanulmányát (Closed to Reason: The International Narcotics Control Board and HIV/AIDS) az ENSZ Nemzetközi Kábítószer-ellenőrzési Szervéről (INCB), amely ma teszi közzé éves jelentését. A kritikai tanulmány letölthető itt!

 

A tanulmány fő megállapításai és ajánlásai

 

 

Az ENSZ Nemzetközi Kábítószer-ellenőrző Szerve (INCB) egy 13 tagú testület, amely az Egyesült Nemzetek nemzetközi kábítószerügyi szerződéseinek végrehajtását felügyeli. Napjainkban, amikor becslések szerint az Afrikán kívüli HIV-fertőzések 30 százaléka használt fecskendők átadásával függ össze, a drogpolitika alapvető fontosságú szerepet játszik a HIV/AIDS elleni harcban. Számtalan tudományos bizonyíték szerint az opiátfüggőség hatékony kezelése és a steril injekciós felszerelés terjesztése kulcsfontosságú a járvány megállítása szempontjából. Az INCB-nek történelmi felelőssége van abban, hogy a tudományos hatékonyságú beavatkozások támogatása révén útját állja a globális HIV járványnak. 

 

 

A Bizottság azonban nemhogy nem élt ezzel a lehetőséggel, de egyre inkább a hatékony drogpolitika kialakításának gátjává vált. Bár a 2005-ös jelentés 18-szor tesz említést a HIV-ről, mégsem sürgeti a kormányokat arra, hogy alkalmazzák a HIV transzmisszió visszaszorításában hatékonynak bizonyult ártalomcsökkentő stratégiákat.

 

Az INCB tudatosan ellentmond az egyéb ENSZ szervezetek ajánlásainak

 

·    2002-ben az INCB azt állította, hogy a tűcsere-programok ellentétesek az ENSZ nemzetközi egyezményeivel. 2005-ben az INCB orosz tagja aláírt egy memorandumot, amely hamis vádakat hangoztat a metadon szubsztitúciós terápiával szemben.

 

·    2006-ban Stephen Lewis, az ENSZ Főtitkárának AIDS-ellenes különmegbízottja Afrikában a vancouveri ellenőrzött belővő szobákat a HIV ellenes küzdelem hatékony eszközeinek nevezte. A következő napon az INCB levélben követelte Lewis lemondását.

 

Az INCB jelentései dícsérik azokat a kormányokat, amelyek megsértik az emberi jogokat

 

·    2004-ben, miután a thai kormány több ezer esetben bírósági eljárás nélkül kivégzett és internált állítólagos drogkereskedőket, az INCB látogatást tett az országban. Jelentésében ahelyett, hogy elmarasztalta volna a politikai vezetést, dícséretben részesítette azt a jogsértések kivizsgálásában mutatott buzgalmáért – holott emberi jogi szervezetek szerint a kormányzat megakadályozta az események független vizsgálatát.

 

·    Amikor 2004-ben a bolgár kormány által módosított büntető-jogszabály jelentős börtönbüntetéssel fenyegette az illegális drogok puszta birtoklóit, kutatások szerint a félelem miatt a használt fecskendők megosztása gyorsan növekedni kezdett. Az INCB 2005-ben látogatást tett Bulgáriában, ahol a drogjogi szabályozást „fejlettnek” minősítette.

 

·    Oroszországban 2005-ben a hatóságok a droghasználók bebörtönzésével járó szigorítás mellett lobbiztak – holott a börtönbüntetés tudományos bizonyítékok szerint a HIV járvány egyik melegágyának számít, ezenkívül Oroszországban találjuk az egyik leggyorsabban növekvő járványt. Az INCB látogatást tett az országban, de elmulasztotta figyelmeztetni az orosz kormányt a szigorítás veszélyeire, ellenben aggodalmát fejezte ki az oroszországi drogabúzus kiterjedtsége miatt.

 

·    1990 óta Kína az ENSZ Drogellenes Világnapját nyilvános kivégzésekkel „ünnepelte” meg, ahol a tömeg gyakran a „halál, halál” szlogent kántálta. Az INCB soha nem ítélte el ezt a gyakorlatot, és nem emelt szót az ellen sem, hogy a rendőrség Kínában folyamatosan zaklatja azokat a droghasználókat, akik steril injekciós felszerelést próbálnak beszerezni.

 

A Bizottság a drogkontroll-politikát előnyben részesítit az egészségüggyel szemben, az új tudományosan megalapozott módszereket elítéli és nem támogatja

 

·    2005-ben az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) a Létfontosságú Gyógyszerek Listájára vette a metadont, mivel az opiát szubsztitúciós terápia (OSZT) a drogfüggőség kezelésének és a HIV járvány megállításának egyik leghatékonyabb módja. Az INCB mégsem ajánlotta az OSZT átvételét olyan országoknak, ahol a kezelésnek ez a formája még mindig illegális. Amikor Ukrajna, Kína, Malajzia vagy Irán átvette a metadon programokat, akkor az INCB részesítette dícséretben ezeket az államokat, ellenben aggodalmát fejezte ki a metadon illegális forgalomba kerülése miatt.

 

A Bizottság nélkülözi a szakértelmet a nemzetközi jog és a HIV-politika területén, mégis vádakat hangoztat az ártalomcsökkentéssel szemben

 

·    A publikált önéletrajzok szerint a Bizottság 13 tagja közül egy sem rendelkezik szakértelemmel a nemzetközi jog vagy a HIV-politika terén.

 

A Bizottság működése nélkülözi az átláthatóságot és az elszámoltathatóságot

 

·    Az INCB ülései zártak, a jegyzőkönyvek nem elérhetőek.

 

·    Az INCB tagjai nyilvánosan téves kijelentéseket tettek, de nem létezik olyan eljárás, amelynek részeként bárki panaszt emelhetne ellenük.

 

·    Az INCB jelentéseiben szereplő források szelektíven és inkonzisztensen dokumentáltak.

 

·    Az INCB nem hozza nyilávnosságra, mikor melyik országba tesz látogatást.

 

·    Az ENSZ Főtitkárának nagyobb átláthatóságot és a civil társadalommal való szorosabb együttműködést sürgető felhívása ellenére az INCB website-ja nem tartalmaz semmilyen információt a Bizottság költségvetésével vagy személyzetével kapcsolatban. Az INCB Titkársága nem reagál a nem kormányzati szervezetektől érkező megkeresésekre és kérdésekre.

 

Ajánlások

 

·    Az INCB-nek rendszeresen fel kell mérnie a drogfüggőség kezelését szolgáló programok hozzáférhetőségét és minőségét. Segítséget kell nyújtania a kormányok számára, hogy hatékony eljárásokat vezessenek be az opiátfüggőség kezelésére, illetve tegyék azokat széles körben elérhetővé.

 

·    Az INCB-nek a droghasználattal és egészséggel kapcsolatos kijelentéseinek alátámasztására tudományos bizonyítékokra, jogértelmezései során pedig jogszabályokra kell hivatkoznia. Az éves jelentésekben pontos forráshivatkozásokat kell megadnia, ezenkívül fogadnia kell az ENSZ tagállamai és a nem kormányzati szervezetek által kínált korrekciókat és kiegészítéseket.

 

·    Az INCB-nek biztosítania kell a lehetőséget az ENSZ tagállamok, az ENSZ ügynökségek, a civil társadalom és a HIV/AIDS szakértők számára az információcserére. Az INCB országlátogatásai során talákoznia kell ezen csoportokkal is.

 

·    A WHO, az ENSZ Gazdasági és Szociális Tanácsa (ECOSOC) és az ENSZ tagállamai gondoskodjanak róla, hogy az INCB olyan tagokat is foglaljon magába, akik szakértők a nemzetközi jog és a HIV/AIDS járvány területén.

 

·    Az INCB-nek ki kell dolgoznia az ECOSOC által értékelt irányelveket a bizottsági tagok nyilvános kijelentéseivel kapcsolatban, amelyek arra is kitérnek, hogyan kell a téves kijelentéseket korrigálni.

 

·    Az ENSZ Főtitkárának kezdeményeznie kell az INCB független evaluációját, amelynek ki kell terjednie a Bizottság egészségüggyel kapcsolatos kijelentéseinek, az INCB tagok függetlenségének és szakértelmének vizsgálatára, különös tekintettel a HIV/AIDS-re, a nemzetközi jogra és az emberi jogokra.

Kategória: Hírek Drogok: Pszichedelikus drogokArchívum: Ártalomcsökkentés

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Kapcsolódó cikkek:

Kilátástalan helyzetben az addiktológiai ellátás Magyarországon

február 20, 2023 - Péter Sárosi

„Párhuzamos Budapestet ismertünk meg a tapasztalati munkatársakon keresztül” – Interjú Dávid Ferenccel

január 18, 2023 - István Gábor Takács

Fókuszban a környezet: a megelőzés és ártalomcsökkentés jó gyakorlatai nagyvárosokban

december 5, 2022 - Péter Sárosi

Kapcsolódó videók:

„Mentális védőoltásra van szükség!” Beszélgetés Dr. Makara Mihály főorvossal

január 25, 2023 - István Gábor Takács

„Párhuzamos Budapestet ismertünk meg a tapasztalati munkatársakon keresztül” – Interjú Dávid Ferenccel

január 18, 2023 - István Gábor Takács

„Ha lehozom a piáról, akkor meghal” – Interjú Oláh Péterrel

január 10, 2023 - István Gábor Takács

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

DROGRIPORTER TUDÁSTÁR

Tudástárunkban gyűjtük össze mindazt a hasznos információt a drogokról, amire akár fogyasztóként, akár hozzátartozóként, tanárként vagy újságíróként szükséged van!

DROGRIPORTER SZABADEGYETEM

A Drogriporter Szabadegyetem olyan embereknek szól, akik szeretnének tárgyilagos és elmélyült ismereteket szerezni a tudatmódosító szerek fogyasztásáról.

DROGRIPORTER HÍRADÓ

Drogpolitikai hírek a nagyvilágból

DROGRIPORTER CAFÉ

Rendszeres drogpolitikai beszélgető és hírműsor videón és podcaston is!

VIDEÓINK ADATBÁZISA

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között, témák szerint és térképen megjelenítve is!

SEGÍTŐ HELYEK LISTÁJA

Segítség kell? Itt megtalálod! Táblázatba gyűjtöttük, milyen addiktológiai szolgáltatások érhetőek el Magyarországon.

Díjnyertes animációs dokumentumfilmünk Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. A teljes film, háttéranyagok és fesztivál szereplések itt!

Footer

Jogriporter Alapítvány
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Keresés

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Szoba a nyolcban

The Autocracy Analyst

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter