Az ENSZ Nemzetközi Kábítószer-ellenőrző Szerve inkább rigolyás csendőrként működik, mintsem korszerű tudományos testületként.
Az ENSZ Nemzetközi Kábítószer-ellenőrző Szerve inkább rigolyás csendőrként működik, mintsem korszerű tudományos testületként.
Az Open Society Institute (OSI) és a Kanadai HIV/AIDS Jogvédő Hálózat (Canadian HIV/AIDS Legal Network) tegnap publikálta közös tanulmányát (Closed to Reason: The International Narcotics Control Board and HIV/AIDS) az ENSZ Nemzetközi Kábítószer-ellenőrzési Szervéről (INCB), amely ma teszi közzé éves jelentését. A kritikai tanulmány letölthető itt!
A tanulmány fő megállapításai és ajánlásai
Az ENSZ Nemzetközi Kábítószer-ellenőrző Szerve (INCB) egy 13 tagú testület, amely az Egyesült Nemzetek nemzetközi kábítószerügyi szerződéseinek végrehajtását felügyeli. Napjainkban, amikor becslések szerint az Afrikán kívüli HIV-fertőzések 30 százaléka használt fecskendők átadásával függ össze, a drogpolitika alapvető fontosságú szerepet játszik a HIV/AIDS elleni harcban. Számtalan tudományos bizonyíték szerint az opiátfüggőség hatékony kezelése és a steril injekciós felszerelés terjesztése kulcsfontosságú a járvány megállítása szempontjából. Az INCB-nek történelmi felelőssége van abban, hogy a tudományos hatékonyságú beavatkozások támogatása révén útját állja a globális HIV járványnak.
A Bizottság azonban nemhogy nem élt ezzel a lehetőséggel, de egyre inkább a hatékony drogpolitika kialakításának gátjává vált. Bár a 2005-ös jelentés 18-szor tesz említést a HIV-ről, mégsem sürgeti a kormányokat arra, hogy alkalmazzák a HIV transzmisszió visszaszorításában hatékonynak bizonyult ártalomcsökkentő stratégiákat.
Az INCB tudatosan ellentmond az egyéb ENSZ szervezetek ajánlásainak
· 2002-ben az INCB azt állította, hogy a tűcsere-programok ellentétesek az ENSZ nemzetközi egyezményeivel. 2005-ben az INCB orosz tagja aláírt egy memorandumot, amely hamis vádakat hangoztat a metadon szubsztitúciós terápiával szemben.
· 2006-ban Stephen Lewis, az ENSZ Főtitkárának AIDS-ellenes különmegbízottja Afrikában a vancouveri ellenőrzött belővő szobákat a HIV ellenes küzdelem hatékony eszközeinek nevezte. A következő napon az INCB levélben követelte Lewis lemondását.
Az INCB jelentései dícsérik azokat a kormányokat, amelyek megsértik az emberi jogokat
· 2004-ben, miután a thai kormány több ezer esetben bírósági eljárás nélkül kivégzett és internált állítólagos drogkereskedőket, az INCB látogatást tett az országban. Jelentésében ahelyett, hogy elmarasztalta volna a politikai vezetést, dícséretben részesítette azt a jogsértések kivizsgálásában mutatott buzgalmáért – holott emberi jogi szervezetek szerint a kormányzat megakadályozta az események független vizsgálatát.
· Amikor 2004-ben a bolgár kormány által módosított büntető-jogszabály jelentős börtönbüntetéssel fenyegette az illegális drogok puszta birtoklóit, kutatások szerint a félelem miatt a használt fecskendők megosztása gyorsan növekedni kezdett. Az INCB 2005-ben látogatást tett Bulgáriában, ahol a drogjogi szabályozást „fejlettnek” minősítette.
· Oroszországban 2005-ben a hatóságok a droghasználók bebörtönzésével járó szigorítás mellett lobbiztak – holott a börtönbüntetés tudományos bizonyítékok szerint a HIV járvány egyik melegágyának számít, ezenkívül Oroszországban találjuk az egyik leggyorsabban növekvő járványt. Az INCB látogatást tett az országban, de elmulasztotta figyelmeztetni az orosz kormányt a szigorítás veszélyeire, ellenben aggodalmát fejezte ki az oroszországi drogabúzus kiterjedtsége miatt.
· 1990 óta Kína az ENSZ Drogellenes Világnapját nyilvános kivégzésekkel „ünnepelte” meg, ahol a tömeg gyakran a „halál, halál” szlogent kántálta. Az INCB soha nem ítélte el ezt a gyakorlatot, és nem emelt szót az ellen sem, hogy a rendőrség Kínában folyamatosan zaklatja azokat a droghasználókat, akik steril injekciós felszerelést próbálnak beszerezni.
A Bizottság a drogkontroll-politikát előnyben részesítit az egészségüggyel szemben, az új tudományosan megalapozott módszereket elítéli és nem támogatja
· 2005-ben az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) a Létfontosságú Gyógyszerek Listájára vette a metadont, mivel az opiát szubsztitúciós terápia (OSZT) a drogfüggőség kezelésének és a HIV járvány megállításának egyik leghatékonyabb módja. Az INCB mégsem ajánlotta az OSZT átvételét olyan országoknak, ahol a kezelésnek ez a formája még mindig illegális. Amikor Ukrajna, Kína, Malajzia vagy Irán átvette a metadon programokat, akkor az INCB részesítette dícséretben ezeket az államokat, ellenben aggodalmát fejezte ki a metadon illegális forgalomba kerülése miatt.
A Bizottság nélkülözi a szakértelmet a nemzetközi jog és a HIV-politika területén, mégis vádakat hangoztat az ártalomcsökkentéssel szemben
· A publikált önéletrajzok szerint a Bizottság 13 tagja közül egy sem rendelkezik szakértelemmel a nemzetközi jog vagy a HIV-politika terén.
A Bizottság működése nélkülözi az átláthatóságot és az elszámoltathatóságot
· Az INCB ülései zártak, a jegyzőkönyvek nem elérhetőek.
· Az INCB tagjai nyilvánosan téves kijelentéseket tettek, de nem létezik olyan eljárás, amelynek részeként bárki panaszt emelhetne ellenük.
· Az INCB jelentéseiben szereplő források szelektíven és inkonzisztensen dokumentáltak.
· Az INCB nem hozza nyilávnosságra, mikor melyik országba tesz látogatást.
· Az ENSZ Főtitkárának nagyobb átláthatóságot és a civil társadalommal való szorosabb együttműködést sürgető felhívása ellenére az INCB website-ja nem tartalmaz semmilyen információt a Bizottság költségvetésével vagy személyzetével kapcsolatban. Az INCB Titkársága nem reagál a nem kormányzati szervezetektől érkező megkeresésekre és kérdésekre.
Ajánlások
· Az INCB-nek rendszeresen fel kell mérnie a drogfüggőség kezelését szolgáló programok hozzáférhetőségét és minőségét. Segítséget kell nyújtania a kormányok számára, hogy hatékony eljárásokat vezessenek be az opiátfüggőség kezelésére, illetve tegyék azokat széles körben elérhetővé.
· Az INCB-nek a droghasználattal és egészséggel kapcsolatos kijelentéseinek alátámasztására tudományos bizonyítékokra, jogértelmezései során pedig jogszabályokra kell hivatkoznia. Az éves jelentésekben pontos forráshivatkozásokat kell megadnia, ezenkívül fogadnia kell az ENSZ tagállamai és a nem kormányzati szervezetek által kínált korrekciókat és kiegészítéseket.
· Az INCB-nek biztosítania kell a lehetőséget az ENSZ tagállamok, az ENSZ ügynökségek, a civil társadalom és a HIV/AIDS szakértők számára az információcserére. Az INCB országlátogatásai során talákoznia kell ezen csoportokkal is.
· A WHO, az ENSZ Gazdasági és Szociális Tanácsa (ECOSOC) és az ENSZ tagállamai gondoskodjanak róla, hogy az INCB olyan tagokat is foglaljon magába, akik szakértők a nemzetközi jog és a HIV/AIDS járvány területén.
· Az INCB-nek ki kell dolgoznia az ECOSOC által értékelt irányelveket a bizottsági tagok nyilvános kijelentéseivel kapcsolatban, amelyek arra is kitérnek, hogyan kell a téves kijelentéseket korrigálni.
· Az ENSZ Főtitkárának kezdeményeznie kell az INCB független evaluációját, amelynek ki kell terjednie a Bizottság egészségüggyel kapcsolatos kijelentéseinek, az INCB tagok függetlenségének és szakértelmének vizsgálatára, különös tekintettel a HIV/AIDS-re, a nemzetközi jogra és az emberi jogokra.