A TASZ munkatársa az Élet és Irodalomban Betlen Annával vitázik a szexmunka természetéről
Forrás: Élet és Irodalom LIII. évfolyam 36. szám, 2009. szeptember 4.
A Betlen Anna (“Szabadon és önként,” ÉS, 2009. július 27.) és köztem (“Világ szexmunkásai, egyesüljetek!”, Népszabadság, 2009. június 26.) zajló vita nem egyszerűsíthető le pusztán a feministák és az anti-feministák vitájára – valójában a feminizmus két eltérő ágának konfliktusáról van szó. Az egyik ág, a radikális feminizmus (Andrea Dworkin, Catherine McKinnon) a szexuális forradalomban pusztán a patriarchális elnyomás kiteljesedését látja, míg a másik ág, a szex-pozitív feminizmus (Ellen Willis, Gayle Rubin) a nők szexuális önrendelkezésére helyezi a hangsúlyt. A kettő közötti konfliktus többnyire az olyan ügyek kapcsán jön elő, mint a pornográfia vagy a szexmunka. Míg a radikális feministák számára a pornográfia/szexmunka minden formája a nők elleni erőszak megnyilvánulása, a szex-pozitív feminizmus szerint lehet konszenzuális döntés eredménye is. Ez a nyelvezet különbségeiben is megmutatkozik: aki nálam szexmunkás, az Betlennél “prostituált”, aki nálam a szexmunkás kliense, az náluk “prostitútor”, aki nem szolgáltatást vesz igénybe, hanem “használja a prostituáltat” (mint eszközt). Az általam használt neutrális, a szexmunkát konszenzuális szolgáltatásként ábrázoló kifejezésekkel szemben az ő terminusai érzelmi töltéssel rendelkeznek és a folyamatot az alávetés aktusaként mutatják be, amelynek során a szexmunkás elveszíti a teste feletti kontrollt. A radikális feministák egyik zászlóvivője, Andrea Dworkin egyenesen így fogalmaz: “amikor egy férfi használ egy nőt prostitúció céljából, a női testtel szemben érzett tiszta gyűlöletét juttatja kifejezésre”. (Jellemző, hogy Dworkin a házasság intézményét is a nemi erőszakból eredezteti.) Azt gondolom, a valóság ennél sokkal bonyolultabb. Egyrészt nem látom alátámasztottnak azt az állítást, miszerint a szexmunka során a nők szükségszerűen elveszítenék a kontrollt saját testük és életük felett. Másrészt pedig a kliensről mint prostitútorról alkotott képet démonizálónak és sematikusnak tartom.