A cikk egy része elérhető online.
A következő néhány hónapban a drog témaköréhez való hozzáállását próbálom meg bemutatni. Először néhány idézet segítségével bemutatom a drog megjelenését a Bibliában, majd a drogfogyasztás okaira fogok rátérni, végül bemutatok néhány Magyarországon tevékenykedő egyházi szervezetet, amelyek a drogprevenció mind három szintjén nyújtanak segítséget a drogbetegeknek.
Először II. János Pál pápától idéznék, amely az egyház szerepét mutatja be a drog-prevencióban: „A Krisztus követésére elszánt ember kötelessége, hogy elvigye az örömhírt a szegényeknek (Lk 4,18-19), minden szegénynek, megkülönböztetés nélkül. A kábítószerfüggő ember a szeretet szegénye, mert nem tudja tisztelni önmagát és az életet. Rossz képet alakított ki magáról és a társadalomról. Pedig az ember képtelen szeretet nélkül élni. Magára marad, érthetetlenné válik önmaga számára, értelmét veszíti az élete, ha szeretetet nem kap, szeretetet nem talál, nem vehet benne részt, és nem sajátíthatja el a szeretetet ".
Új Ember- Katolikus Hetilap. 2006.03.05 LXII. évf. 10. (3003.)
A kábítószer-fogyasztást azonban az Egyház szigorúan elítéli (erre a következő részben bővebben ki fogok térni). „…eltekintve a szigorúan gyógyászati indikációtól, a kábítószer-fogyasztás súlyos bűn. Természetesen minden esetben meg kell vizsgálni az egyén személyes felelősségének mértékét, hogy a bűn esetleges súlyosságáról beszélni lehessen".
Új Ember- Katolikus Hetilap. 2006.03.05 LXIJ. évf. 10. (3003.)
Drog a Bibliában
Az első drog, amely a Bibliában szerepel az alkohol. Az Ószövetségben több helyen szerepel az alkohol és különböző képpen írnak róla: egyszer úgy írnak róla, mint gyönyört keltő, azonban kívülről nézve undort és elutasítást kelthető drog; máskor pedig mint a vigasztalás egyik forrásáról, vagy mint gyógyhatású dologról. Egyéb kevésbé ismert drogok, hallucinációkat okozó növények is megjelennek a Bibliában, mint például a mandragóra.
Az Újszövetségben több helyen szerepel a "farmakeusz" görög szó, amely kifejezetten kábítószer-készítőt, és kábítószerekkel élő személyt jelent. A "farmakeusz" szó az Újszövetségben először Pál apostolnak a Galáciabeliekhez írt levélében olvasható:
"A testnek cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás, bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések, irigységek, gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók: melyekről előre mondom néktek, amiképpen már ezelőtt is mondottam, hogy akik ilyeneket cselekszenek, Isten országának örökösei nem lesznek. "
5. rész 19-20. versszak
A drog
A Jelenések könyvének 19. fejezetében a 20-21. versszakában Isten a bűnöket a következő sorrendbe állítja: a kezeik csinálmányaitól való megtérése, a gonosz szellemek és bálványok imádása, utána a gyilkosságok, a kábítószerezés, azután a paráználkodás és a lopás.
"A gyáváknak pedig és hitetleneknek, és utálatosoknak és gyilkosoknak, és paráznáknak és bűbájosoknak1, és bálványimádóknak és minden hazugoknak, azoknak része a tűzzel és kénkővel égő tóban lesz, a mi a második halál."
Jelenések könyve: 21, 8.
"Boldogok, a kik megtartják az ő parancsolatait, hogy joguk legyen az életnek fájához, és bemehessenek a kapukon a városba. De kinn maradnak az ebek és a bűbájosok2, és a paráznák és a gyilkosok, és a bálványimádók és mind a ki szereti és szólja a hazugságot."
Jelenések könyve: 22:14-15.
Az itt idézett Igék szerint a Biblia a drogfogyasztásra elsősorban nem (szenvedély) betegségként gondol, hanem nagyon súlyos bűnként. E bűnnek hátterében sötét és gonosz erőket feltételez. A Bibliában az okkultizmus iránti érdeklődés összekapcsolódik a kábítószerek fogyasztásával. Azonban hozzá kell tenni, hogy a keresztény hit számára is igazi kihívás a kábítószer rabságában élőkön való segítés. A karitatív tevékenységek a kereszténységgel egy időben jelentek meg. A hívőknek keresniük kell azt az életmódot, amelyben a szeretet a legtökéletesebb formában megvalósulhat. Ennek egyik legkeresztényibb formája a szeretetszolgálat, a karitatív-szociális elkötelezettség, másokkal való törődés.
1,2 Itt a bűbájos" szó helyén szerepel a görögben a farmakeusz.
2 Zsiráf 2007. január 10. A kábítószerek és a vallás