A Facebook 10 nap után letiltotta a marihuána-legalizációs mozgalom reklámját
A Firedoglake és a Diákok a Józan Drogpolitikáért (SSDP) közös kampányt indított az USA négy államában a közeljövőben tartandó népszavazási kezdeményezések támogatására. Ezek közül a legismertebb a kalifornaiai Proposition 19, amely legálissá tenné a 21 éven felüliek számára a kannabisz csekély mennyiségű tartását. A három másik népszavazáson – Oregonban, Arizónában és Dél-Dakotában – a marihuána gyógyászati felhasználásáról döntenek a választópolgárok. A kampány jelszava – “Csak mondd: most!” (Just say now!) – a Nancy Reagen által a 80-as években bevezetett drogellenes szlogen (“Csak mondj nemet!”) elferdítése. Mint az a 21. században minden nagyszabású kampánytól elvárható, hirdetést adtak fel a Facebook-on, amit tíz nap alatt 38 milliószor tekintettek meg – egészen addig, amíg a szolgáltató minden előzetes értesítés nélkül törölte a reklámot. Korábban a cseh legalizációs mozgalom (Legalizace) oldalát cenzúrázták ki hasonlóképpen, szintén kenderlevél miatt.
A Facebook szóvivője, Andrew Noyes később azt nyilatkozta, hogy a cég szabályzata szerint minden szívással (smoking) kapcsolatos termék reklámozása tilos, a kenderlevél pedig ebbe a kategóriába esik, ezért vették le az ominózus reklámot. A FB hirdetési szabályzata azonban kizárólag a dohánytermékek (tobacco products) reklámozását tiltja, nem pedig a szíváshoz köthető termékekét – így a letiltás indokoltsága kétségbe vonható. “Egy tipikus egyetemista számára ha valami nem történik a Facebook-on, akkor az meg sem történt,” kommentálta az esetet Ryan Grim a Huffington Poston. “Ez túlméretezett hatalmat ad a szociális hálózatok behemótjának a politikai viták korlátozásához, amennyiben az adott vita a Facebook szerint kívül esik az elfogadott diskurzusok határain.”
Sárosi Péter