A Drogmentes Maraton aranyfokozatú támogatója mintha kábítószerekkel reklámozná a termékeit…
Aki látta a Ponyvaregény című kultfilmet, annak a számára bizonyára ismerős az a jelenet, amikor Mia (Uma Thurman) az üvegasztalról felszív egy szép nagy csík kokaint – amiről aztán kiderül, hogy nem is kokain, hanem China White. De mi is az a China White, vajon csak a filmrendezők fantáziájában létezik? Egyáltalán nem. Egy α-metilfentanil nevű szintetikus kábítószerről van szó, amelyet a 70-es évek közepén állítottak elő távol-keleti illegális droglaborokban, ez a szer ugyanis még nem volt rajta az akkori kábítószer-listákon. A China White hatásai a heroinéhoz hasonlóak, azonban annál jóval potensebb (kisebb dózisban intenzívebb hatással jár), így különösen kockázatos a túladagolások szempontjából. A filmben Mia annak rendje és módja szerint túl is adagolja magát tőle. Többek között ennek a szernek köszönhetően hozta az amerikai Kongresszus a Szövetségi Analóg Törvényt, hogy elejét vegye az ún. designer drogok burjánzásának: amikor a bűnszervezetek egy illegális szer kémiai struktúrájának apró változtatásaival teljesen új, a listán nem szereplő anyagokat fejlesztenek ki. Az új törvény már nem egyes anyagokat tiltott be külön-külön, hanem azok minden analógját és a drog teljes családját a tiltólistára helyezte.
Akár még a véletlennek is betudhatnánk, hogy a Nike multicég a legújabb cipőjét éppen China White néven hozta forgalomba. Talán – ha nem tudnánk, hogy a cég nem először választ olyan nevet, amely áthallásokkal rendelkezik a drogos szubkultúrában. Korábban ugyanis egy zöld színű cipőt Skunk Dunk néven hoztak forgalomba – a „skunk” pedig angolul nem csak borzot jelent, de a belterjes hightech segítségével előállított magas THC tartalmú marihuána elnevezése is. A cipő nyelvében pedig a gyártó egy kis titkos zsebet is elhelyezett, ami mintegy véletlenül teljesen alkalmas arra, hogy a skunkot elrejthesse benne a leleplezéstől tartó szmóker. A China White-ot James LeBron kosarascelebbel reklámozza a cég, aki egy korábbi Nike-reklámklipben fehér port szórt a levegőbe. A cég képviselői természetesen a képzelet szüleményének nyilvánítanának minden azzal kapcsolatos spekulációt, hogy a termékeiknek bármi közük lenne a drogokhoz. Én személy szerint nem is gondolom, hogy a Nike a heroinkereskedő bűnszervezetek szekerét tolná és a China White-nak akarna új piacot teremteni – ahhoz azonban naívnak kell lenni, hogy ne lássuk, miként használják fel a multik a drogos szubkultúra szimbólumait arra, hogy a saját termékeiket még kúlabbnak tüntessék fel a fiatal vásárlók szemében.
Ami pedig már kimondottan a képmutatás kategóriájába tartozik, az, hogy a Nike nálunk Magyarországon az ún. Drogmentes Maraton mozgalom „aranyfokozatú” szponzorai közé tartozik – ezt a mozgalmat pedig a „szcientológusok hozták létre azzal a céllal, hogy L. Ron Hubbard kutatásait felhasználva hozzájáruljanak a drogmentes Magyarország megteremtéséhez”. Abszurd történet: a China White és a Skunk Dunk gyártója a drogmentes Magyarországért folytatott harc egyik fő támogatója?
A drogmentes társadalmat vizionáló szervezetek donorai között nem csak Magyarországon találunk meglehetősen bizarr cégeket. A Partnership for a Drug-free America nevű szervezet, amely a leginkább a serpenyős-tojásos marihuána-ellenes reklámjáról közismert, olyan támogatókkal rendelkezett, mint az American Brands (Jim Beam whiskey), a Philip Morris (Marlboro cigaretta) vagy az Anheuser Busch (Budweiser sör), vagy a gyógyszergyártó Merck. Mindezek a cégek – beleértve a Nike-t is – kizárólag a piac logikáját követik, ideológiai megfontolásokat hiába keresnénk a motivációik között. Ebben gyakorlatilag nem különböznek az illegális drogokat a piacra dobó bűnszervezetektől, pusztán az általuk forgalmazott termék jogi státusza más.
Sárosi Péter