Már csak az állami csatornákon stigmatizálják a droghasználókat az USA-ban
A Médiamonitor mai vendége egy a média megközelítésének alakulását monitorozó cikk, melyre az Index bukkant rá.
Talán még emlékszünk arra a brit kezdeményezésre, melyben a londoni buszok oldalára írták ki nagybetűkkel, hogy a „Kedves emberek drogoznak”. A kampány a mélyen bevésődött, droghasználókat sújtó negatív sztereotípiákat kísérelte meg megkérdőjelezni, de nem meglepő módon, egy hét múlva leszedették a buszról az addigra nagy vihart kavaró üzeneteket.
A Variety magazin egy friss írásban rámutatott, hogy hasonló sztereotípia-mentesítő folyamat az Egyesült Államokban – az állami propagandagépezet legnagyobb sajnálatára –már évtizedek óta tart. A Variety összeállításából kiderül, hogyan tolódtak az amerikai sorozatok a „csak mondj nemet a drogokra” megközelítéstől egy életszerűbb szemléletmód felé, ahol a drogfogyasztók már nem csak, mint lecsúszott, zavarodott, az életük irányítására képtelen egyének, hanem gyakran átlagemberként jelennek meg. Ez a változás, mely értékítélettől mentesen ábrázolja a fogyasztókat, egyértelműen hozzájárul ahhoz, hogy csökkenjen a droghasználók stigmatizációja és ne mosódjanak össze a köztudatban a drogkereskedőkkel. Ez utóbbiról néhány olyan sorozat is gondoskodik, amely éppen a dílerek és a drogmaffia életvitelét veszi górcső alá. Nem nevezhető váratlannak az a körülmény, melyre a Variety cikke is kitér, hogy az említett – és az alábbi cikkben részletesebben bemutatott – sorozatokat nem az állami, hanem a fizetős kábeltévék csatornáin sugározzák. Hasonló jelenség figyelhető meg a marihuána legalizációjának megvitatását sürgető reklámok esetében.
Kapcsolódó cikk:
Droghasználó rajzfilmsztárok
Kardos Tamás
Drogriporter
2009.09.23.