Az állami számvevők szerint a milliárdos költségvetésű országos amerikai drogellenes kampány sikertelen volt.
Az állami számvevők szerint a milliárdos költségvetésű országos amerikai drogellenes kampány sikertelen volt.
Az Egyesült Államok Állami Számvevőszéke (Government Accountability Office, GAO) áttekintette a Fehér Ház kábítószer-ellenes irodájának (ONDCP) országos hirdetéskampányát, amely az illegális drogok használatától kívánta elrettenteni a fiatalokat. A kampány, amely 2001 óta egyre inkább a marihuána-használat – gyakran vitatható – ártalmainak bemutatásával kívánja befolyásolni a szemlélőt, körülbelül 1,4 milliárd dollárjába került az adófizetőknek. 2005-ben a Westat kutatóintézet és a Pennsylvania Egyetem közös hatásvizsgálatot indított a kampány értékelésére, amelynek során szülőket és gyermekeiket interjúvoltak meg a drogellenes hirdetések rájuk gyakorolt hatásával kapcsolatban.
Elrettentő hirdetés szülőknek
Bár a megkérdezetteknek mintegy 70%-a beszámolt arról, hogy látta a hirdetések valamelyikét, sőt, 25%-uk minden héten legalább egy ilyen hirdetést látott a televízióban, az elrettentő hatásra nem sikerült bizonyítékot találni a fiatalok körében. Míg a szülők esetében a hirdetések egyértelműen nyomot hagytak (elfogadták a hirdetések üzenetét), a tinédzserek esetében sem a közvetlen, sem a közvetett mutatók nem tanúskodnak sikerről: a marihuána-használat a kérdéses időszakban tovább nőtt, a megkérdezett fiatalok pedig nem tartották hitelesnek a kormány hirdetéseinek üzenetét. Sőt, az elrettentő üzeneteknek az a hátrányos hatása is megvolt, hogy sok tinédzserből éppen az ellenkező hatást váltotta ki és tetszetősebbé tette a marihuánát („tiltott gyümölcs”).
A Fehér Ház kábítószer-ellenes főhivatalnoka, John Walters a sajtónak nyilatkozva bírálta a GAO pénteken nyilvánosságra hozott tanulmányát, mondván, hogy nem lehet következtetni a fogyasztási mutatókból a kampány eredményességére. Szerinte a drogpárti populáris kultúra ellensúlyozásaként szükség van ezekre az üzenetekre. A Kongresszus azonban nem ért egyet Waltersszel, és addig nem kívánja jóváhagyni a drogellenes kampány jövő évi támogatását, amíg nincs bizonyíték arra, hogy az megfordíthatja a növekvő tendenciákat. A Bush-kormányzat 2007-ben 120 millió dollárt különített el erre a célra, a GAO szerint azonban ezt a támogatást másra kellene fordítani.
Sárosi Péter