Válogatás a '80-as évek drogellenes társadalmi célú hirdetéseiből.
A tojásos videóktól eltekintve a PDFA (Társaság a Drogmentes Amerikáért) eleinte még egészen szerény videókkal próbálta megóvni a népet a drogok használatától, de hamarosan keményebb nevelési eszközökre váltott.
Ezúttal a korai, a 80-as évek végén született drogellenes társadalmi célú hirdetésekből szemezgettünk.
Jogod van nemet mondani
Ebben a vidám hangulatú reklámban gördeszkások és táncos lábú fiatalok éneklik, hogy drogozni hülyeség. „Légy eredeti, jogodban áll nemet mondani!” Ezzel az egyszerű üzenettel a főhős könnyedén el is kerüli a napszemüveges díler kelepcéjét.
Ebben a vidám hangulatú reklámban gördeszkások és táncos lábú fiatalok éneklik, hogy drogozni hülyeség. „Légy eredeti, jogodban áll nemet mondani!” Ezzel az egyszerű üzenettel a főhős könnyedén el is kerüli a napszemüveges díler kelepcéjét.
Medence hasonlat
Ez a pár évvel későbbről származó videó már egy kevésbé derűs üzenetet közvetít. Drogozni olyan, mint a világ csúcsán állni, de mielőtt kipróbálsz valamit, tudd, hogy mibe veted bele magad. Sajnos a főszereplő számára már nincs visszaút. Ne ugorj fejest a biztos halálba!
Ez a pár évvel későbbről származó videó már egy kevésbé derűs üzenetet közvetít. Drogozni olyan, mint a világ csúcsán állni, de mielőtt kipróbálsz valamit, tudd, hogy mibe veted bele magad. Sajnos a főszereplő számára már nincs visszaút. Ne ugorj fejest a biztos halálba!
Kígyóember díler
Ha valaki nem tudná, hogy 20 éve mi okozta az amerikai gyermekek rémálmát, akkor most eláruljuk a megoldást: a gonosz színesbőrű kígyóember, aki – amolyan bibliai utalásként – tiltott gyümölccsel kínálja a gyanútlan fiatalokat.
Ha valaki nem tudná, hogy 20 éve mi okozta az amerikai gyermekek rémálmát, akkor most eláruljuk a megoldást: a gonosz színesbőrű kígyóember, aki – amolyan bibliai utalásként – tiltott gyümölccsel kínálja a gyanútlan fiatalokat.
Az USA drogellenes háborújában már ekkor sem újszerűek a rasszista vonások, ezekre még a későbbiekben is láthatunk példát.
Suzie
A PDFA kreatívjai gondoskodtak róla, hogy a szülőknek is szerezzenek pár álmatlan éjszakát és némi lelkiismeret furdalást. A következő reklám megmutatja, hogyan „bizonyították be” a szülőknek, hogy a mondj nemet a drogokra az egyedüli üdvözítő nevelési módszer.
A PDFA kreatívjai gondoskodtak róla, hogy a szülőknek is szerezzenek pár álmatlan éjszakát és némi lelkiismeret furdalást. A következő reklám megmutatja, hogyan „bizonyították be” a szülőknek, hogy a mondj nemet a drogokra az egyedüli üdvözítő nevelési módszer.
„Ha nem tiltod meg gyermekeidnek a drogozást, az éppen olyan, mintha igent mondanál a használatukra.” A PDFA számára ez ennyire fekete-fehér. Mára azonban köztudottá vált, hogy a puszta tiltás és elrettentés nem váltja ki a kívánt hatást a tizenévesekből.
Kardos Tamás
Drogriporter
2008.03.22.