Egy amerikai kutatás eredményei szerint a kormány fűellenes reklámjait megnéző tinédzserek körében gyakoribb a marihuána-használat.
Az Addictive Behaviors c. tudományos szaklap májusi számában publikált kutatás szerint azok a diákok, akik megnézték a Fehér Ház drogügyi irodája (ONDCP) fűellenes reklámjait, nagyobb valószínűséggel próbálták ki a marihuánát. A kutatásban 222 18-19 éves diák vett részt, egyik csoportjukkal az ONDCP fű-ellenes, másik csoportjukkal a dohányzás-ellenes reklámfilmjeit nézették végig, majd egy teszt segítségével vizsgálták a drogokhoz való hozzáállásuk változását. A marihuána-ellenes filmek a diákokra bumeráng-hatással voltak, míg a dohány-ellenes filmeknél ilyen hatást nem tudtak kimutatni.
Az egyik szülőknek szóló fűellenes plakát szövegét
mintha csak Gáspár Károly írta volna:
"Ha te nem mondasz nekik nemet, akkor igent mondasz!"
„Úgy tűnik, az Egyesült Államok által folytatott országos drogellenes kampány, amelyben a marihuánát nyilvánosan elítélő nyilatkozatok szerepelnek, azonnali hatásokkal jár, ezek a hatások azonban éppen ellentétesek a kampány kidolgozóinak várakozásaival,” vonták le a következtetést a kutatók. „Ezt a bumeráng-hatást csak a marihuána-ellenes reklámoknál figyeltük meg, a dohány-elleneseknél nem. Ebből az következik, hogy nem lehet általánosságban kijelenteni, hogy a serdülőkre bumeráng-hatással van (vagy lázadást vált ki) a szerhasználattal kapcsolatos oktatás.” A Nemzeti Ifjúsági Anti-Drog Médiakampányt (National Youth Anti-Drug Media Campaigne) még a Kongresszus kezdeményezte 1998-ban 2 milliárd dolláros költségvetéssel. A marihuána-ellenes reklámok a „csak mondj nemet a drogokra” elrettentő koncepcióján alapulnak, többek között felelőssé teszik a marihuána fogyasztóit a terrorizmus támogatásáért.
Sárosi Péter