Tisztelt Szerkesztőség,
Udvardy Zoltán cikkében (Füvezz, vezess, és halj meg fiatalon? Franciaország: „lágy” drog kemény következményekkel, 2005. november 30. Magyar Nemzet Online) egy érdekes kutatást idéz, mely szerint 2003-2004-ben a harminc év alatti, autóbalesetben elhunyt francia fiatalok 28.9%-ának vérében mutatható ki a marihuána aktív hatóanyaga, a THC (1). Az igazán izgalmas kérdés az, hogy milyen szerepet is játszik a THC a balesetekben.
Az ezt a kérdést boncolgató kutatásoknak, azért, hogy ne vonjanak le téves következtetéseket, a következőket kell figyelembe venniük: 1. Vajon nem egyéb tényezők okozták-e a balesetet, úgy mint az egyidejű alkoholfogyasztás, vagy az életkorral és a nemmel kapcsolatos különbségek (hiszen a legtöbb balesetet fiatal férfiak okozzák szerte a világon) 2. A kontroll csoportban (vagyis azok között a vezetők között, akik nem vesznek részt balesetekben) hányan vezetnek marihuána hatása alatt? 3. A fűszívók hány százaléka volt vétkes a balesetekben? Az idézett kutatás nem tartalmazza ezeket a módszertanilag igen fontos szempontokat, nem tesz említést az egyidejű alkoholfogyasztásról, nem alkalmaz kontrollcsoportot, nem tesz különbséget vétkesség és vétlenség között, és éppen azt a populációt vizsgálja, amely önmagában a legtöbb balesetet okozza (harminc év alatti fiatalok, a vizsgálatban 89.4%-uk férfi). Ilyen hiányosságok mellett nehéz a kutatásból messzemenő következtetéseket levonni a marihuána balesetekben játszott szerepével kapcsolatban.
Egy 2005 december 2.-án publikált, a francia Egészségügyi Minisztérium által finanszírozott kutatás jóval pontosabb képet nyújt a jelenségről. A kutatásban 6766 fatális kimenetelű balesetben vétkes vezetőt hasonlítottak össze 3006 balesetben résztvevő, de nem vétkes sofőrrel (kontroll csoport), kontrollálva az életkori, nembéli változókat és az alkoholfogyasztást is. A kutatás eredménye szerint a kannabisz hatása alatt történő vezetés megnöveli a balesetek kockázatát, de Franciaországban a kannabisz szerepe jelentősen kisebb a balesetekben mint az alkoholé. A kutatás szerint a balesetek 2.5%-a tulajdonítható a kannabisz általi befolyásoltságnak, míg az alkoholos befolyásoltság a karambolok 28.6%-ban játszott oki szerepet A vizsgálat másik fontos megállapítása (amely megegyezik a korábbi eredményekkel) az, hogy a kannabisz dózis-függő mértékben befolyásolja a vezetést, tehát a baleseti kockázat a vér THC-szintjének mértékével nő (2).
Kutatók szerint a THC vezetésre gyakorolt káros hatásának mértéke 300 mikrogrammnyi (másfél joint egy 68 kilós embernél) THC elszívása után sem éri el azt a károsodási szintet, ami alkohol estében még sok amerikai államban legális (0.08%-os véralkohol koncentráció), hazánkban pedig a bírói gyakorlat szerint „még” szabálysértésnek minősül (3). A francia törvények 0.05% vér alkoholszint felett büntetnek, de a fű esetében nem ismernek toleranciát – illegális drog hatása alatti vezetést 4500 EUR vagy két éves börtönbüntetés jár. A megfelelően elvégzett vizsgálatok eredményeinek fényében, a differenciálatlan szabályozás életszerűsége kérdésessé válik.
Ez a levél a TASZ Médiamonitor programjának részeként született. További információrét keresse fel a www.drogriporter.hu weboldalt.
Üdvözlettel,
Takács István Gábor
pszichológus
Társaság a Szabadságjogokért
Médiamonitor Program
Budapest, 1084, Víg utca 28,
tel./fax:+36-1-209-00-46
www.drogriporter.hu
takacsistvan@tasz.hu
AZ ÉV CIVIL SZERVEZETE 2004-BEN!
NGO OF THE YEAR IN 2004!
Források: