A CBS engedett a petíciónak: 15 millióan láthatják a NORML legalizációt sürgető reklámját
A marihuána-törvények reformjaiért az egyik legaktívabban küzdő amerikai non-profit szervezet, a NORML hosszas küzdelem után elérte, hogy a Times Square óriáskivetítőin játsszák le a 15 másodperces animációjukat, amely a marihuána legalizációját sürgeti.
A NORML és a CBS tévétársaság közötti szerződéses megegyezés már januárban létrejött, mégis februárra már úgy nézett ki, hogy a CBS nem lesz hajlandó a hirdetés vetítésére, mert annak tartalmát túlságosan politikainak ítélte, így nem felelt meg a cég reklámozási normáinak.
A NORML több szempontból is kifogásolta a döntést – egyfelől szintén politikai tartalmú, de kannabisz-, sőt abortuszellenes reklámokat is sugárzott a CBS, másrészt a weblapján Marijuana Nation címmel egy külön szekciót szentel a kannabisz témának, rendszeresen frissülő tartalommal és számos videóval.
A döntésre válaszul a NORML online petíciót indított a Change.org oldalon, hogy a CBS revideálja álláspontját. A petíciót közel 10 ezren írták alá és pár héten belül meg is hozta az eredményét: a CBS jóváhagyta, hogy március 31-től naponta 18-szor levetítsék a NORML reklámját, amit így a becslések szerint nagyjából 1,5 millióan fognak megtekinteni.
A negyed perces hirdetés kizárólag a kannabisz legalizációjából befolyó dollármilliárdokra hívja fel a figyelmet, amely a súlyos pénzügyi problémákkal küzdő Kaliforniában jelenleg talán a legfontosabb szempont. Az Egyesült Államokban és mindenekelőtt Kaliforniában a legnépszerűbb és legnagyobb mennyiségben termesztett növény a marihuána és gyógyászati célból már 14 államban alkalmazható – de jelenleg a termesztők nem fizetnek adót az államnak a termény után.
Szintén a legalizáció megfontolását indokolja az egyre inkább elharapódzó mexikói drogháború, amely már az USA déli államainak biztonságát is fenyegeti. A mexikói drogkartellek elsődleges exportcikke és bevételi forrása szintén a marihuána.
A NORML-hoz hasonlóan küzdelmes utat járt be tavaly a Marijuana Policy Project reklámja, amelyben egy középkorú hölgy érvelt a marihuána megadóztatásának szükségessége mellett. Míg néhány csatornán műsorra tűzték, addig a többség elutasította a reklám sugárzását.
Kardos Tamás
Drogriporter
2010.03.23.