• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Kezdőlap
  • Magunkról
  • Blog
  • Café
  • Filmek
  • Cikkek
  • Segítő helyek
  • HU
    • EN
    • RU

Okoz-e közlekedési baleseteket a fűszívás?

február 19, 2015 | Szerző: Péter Sárosi

Tweet

Ez a cikk eredetileg a 444-es blogunkon jelent meg.

Az eddigi legalaposabb tudományos vizsgálat az alkohollal ellentétben nem talált jelentős összefüggést a kannabisz fogyasztása és a közlekedési balesetek elkövetése között, azonban a sofőröket továbbra is arra intik, hogy csak józanul üljenek a volán mögé.

Az alkoholfogyasztás a közlekedési balesetek egyik fő okozója a világon. Most, hogy Amerikában egyre több állam teszi legálissá a kannabisz fogyasztását, megnőtt az igény a fűszívásnak az autóvezetésre gyakorolt hatásait vizsgáló kutatások iránt. Egyesek azzal riogatnak, hogy a fűlegalizáció miatt majd elszabadulnak a közlekedési balesetek.

Bár laboratóriumi vizsgálatok során már kiderült, hogy a kannabisz bizonyos vezetői képességeket negatívan befolyásol (pszichomotoros képességek, megosztott figyelem, sávtartás, kognitív funkciók), és azt is tudjuk, hogy a kannabiszt gyakran kimutatják a közlekedési balesetek áldozatainak vérében – a pontos ok-okozati viszony feltárása még nem történt meg. Vajon a kockázatvállaló emberek hajlamosabbak füvet szívni, vagy a fűszívás teszi kockázatosabbá az autóvezetést? A legtöbb vizsgálat a sofőrök saját bevallására támaszkodik a bódult állapot megállapításában, és nem alkalmaz esetkontrollt sem (nem hasonlítja össze adatait olyan sofőrökével, akik nem követtek el balesetet). Kevés kutató támaszkodott a THC-t a vérből kimutató drogtesztek eredményeire és alkalmazott esetkontrollt együttesen. Az ebbe a kategóriába tartozó kutatások a kannabisz-fogyasztás és a közlekedési balesetek elkövetése között eddig nem találtak összefüggést.

Az USA közlekedésbiztonsági hatósága (NHTSA) ezért egy átfogó vizsgálatot végzett, amely az eddigi legnagyobb és legalaposabb a hasonló kutatások közül. A kutatók egy 20 hónapos időszakban több mint 3095 közlekedési balesetetben érintett, drogteszten átesett sofőr adatait hasonlították össze 6190 balesetben nem érintett sofőr (kontroll csoport) adataival. Amennyiben nem vennék figyelembe a demográfiai tényezőket (kor, nem, alkoholfogyasztás stb.), akkor a fűszívás jelentős kockázati tényező lenne, azonban miután ezeket a tényezőket is beszámították, a különbség a józan és a fűszívó sofőrök között gyakorlatilag eltűnt.

A kutatók tehát arra a következtetésre jutottak, hogy azok a csoportok, amelyek eleve gyakrabban követnek el baleseteket, gyakrabban is fogyasztanak kannabiszt, de a fűszívás önmagában nem növelte a kockázatot. Az alkoholfogyasztás és a közlekedési balesetek között ugyanez a kutatás azonban igen jelentős pozitív összefüggést talált még a demográfiai zavaró tényezők kiszűrése után is: a magas (0.15) véralkoholszinttel rendelkező sofőrök tizenkétszer gyakrabban okoznak közlekedési balesetet. Mint korábban sokszor, ismét megerősítést nyert tehát a tény, hogy az alkohol jóval veszélyesebb drog a kannabisznál. Talán ideje lenne már felülvizsgálni a hazai Alkotmánybíróság 2004-es drogdöntését, ami ennek éppen az ellenkezőjét szajkózta, bizonyítékok nélkül. 

A kutatás vezetője, Jeff Michael azonban figyelmeztet, hogy a kutatásból nem szabad azt a következtetést levonni, hogy részegen nem, de beszívva lehet volán mögé ülni, hiszen tudjuk, hogy a kannabisz-fogyasztás ronthat számos vezetői képességen – a mostani vizsgálat csupán azt mutatta ki, hogy statisztikai összefüggést nem találtak a balesetek elkövetése és a fűszívás között. Szóval aki autót vezet, az csak józanul tegye! Azokban az államokban, ahol a kannabiszt legálissá tették (Colorado és Washington), a törvényhozók a vér egy bizonyos THC szintjében (5 nanogramm/ml) maximalizálták a megengedett értéket, ezen felül ugyanis a sofőr már bódult állapotban vezet. Ez egy ésszerű szabályozás.  

Sárosi Péter 

Kategória: Blog

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!
Iratkozz fel hírlevelünkre!
  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között!

Az animációs dokumentumfilm Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. Rajzolta Rontó Lili. Rendezte és vágta Takács István Gábor. Narrálta Ánya Szarang.

Témáink

A drogháború költségei (Count the Costs kampány) Afrika Depresszánsok Diszkórazzia dosszié dizájner drogok Dohány Drogprevenció Drogszabályozás Emberi jogok ENSZ drogpolitika Eurodrog Európai Drogpolitikai Kezdeményezés (EDPI) Filmek Hatályos jogszabályok Heroin dosszié Kanada Kannabisz-Szkizofrénia dosszié Latin-Amerika Legalizáció Linkek Magyar drogpolitika Marihuána Médiamonitor Nemzetközi szervezetek No Brog Rovat Online tanulmányok Opiátok Oroszország drogpolitikája Pszichedelikus drogok Pszichedelikus gyógyászat PSZK dosszié Schedel Andor gyűjtemény Stimulánsok Szcientológia dosszié TASZ kiadványok Tűcsere dosszié USA Ártalomcsökkentés Ázsia

Footer

Jogriporter Alapítvány 2017
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Search

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter