A kaliforniai legalizációs népszavazás ellenzői között találjuk a rendőrlobbit is
A sötét összeesküvés-elmélet hívők várakozásait igazolta a Kaliforniai Sör- és Szeszesital Árusítók Szövetsége, mikor bejelentették, hogy 10 ezer dollárral támogatják a marihuána legalizálást célzó novemberi népszavazási kezdeményezést ellenzők kampányát. Egyesek szerint ugyanis a gyógyszer-, a dohány- és alkohol-lobbi a kannabisz legalizálásának fő ellenségei, hiszen nem akarnak olcsó és hatékony alternatívát a jelenlegi gyógyszerek és élvezeti cikkek kiváltására. Bár a kép valószínűleg nem ennyire fekete-fehér, tény, hogy ezek a cégek már korábban is jókora összegekkel támogatták a marihuána-ellenes elrettentő kampányokat. Kaliforniában évente 3500 halálesetet és több mint 100 ezer balesetet hoznak összefüggésbe az alkohol-fogyasztással. A havi rendszerességgel mintegy 4 millió kaliforniai által fogyasztott kannabisz miatt ugyanakkor mindössze 181 esetben volt szükség kórházi ellátásra, fűvel összefüggésbe hozható halálesetet pedig nem ismerünk.
A legalizációt ellenzők egyik kampányvideója – számos csúsztatással…
A legalizációpártiak a TASZ egy korábbi videóját is felhasználták a visszavágásnál
A legalizáció-ellenes kampány (Public Safety First) fő anyagi támogatója a Kalifornai Rendőrfőnökök Egyesülete 30 ezer dolláros, és a Kalifornai Kábítószer-ellenes Rendőrök Egyesülete 20 ezer dolláros adománnyal. A jogalkalmazók szintén ellenérdekeltek a reformban, hiszen a becslések szerint amennyiben a népszavazás sikerrel jár, az állam 300 millió dollárral kevesebbet fog költeni bűnüldözésre és bebörtönzésre, mint jelenleg. A legalizációs kampány augusztus elejéig összességében jóval több pénzadományt (176 ezer dollárt) gyűjtött össze, mint a legalizáció-ellenes (61 ezer dollár), és a legalizációs kampány adományozói között jóval több, az ügyet kisebb öszeggel támogató magánszemélyt találunk, míg a legalizáció-ellenes kampány támogatói között mindössze egy magánszemélyt regisztráltak. Eddig egyik stábnak sem sikerült elég pénzt összegyűjtenie ahhoz, hogy széleskörű médiakampányt indítsanak az ügy érdekében: a becslések szerint egy tévés reklámkampányhoz legalább 10 millió dollárra lenne szükség. A Web2 ugyanakkor számos olcsóbb de hatékony eszközt biztosít a szavazópolgárok megközelítésére, ilyen például a Facebook vagy a GoolgeAdwords. A támogatók és ellenzők aránya a közvéleménykutatások szerint jelenleg nagyjából megegyezik Kaliforniában, így a novemberi népszavazás eredményét nem lehet megjósolni.
Sárosi Péter