• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Cikkek
  • Blog
  • Café
  • Híradó
  • Videók

Drogriporter

Hírek és filmek a drogháború frontvonalából

  • Szabadegyetem
  • Rólunk
  • HU
    • EN
    • RU

Direkt drogmarketing

Szerző: István Gábor Takács | január 3, 2008

Tweet

A gyógyszercégek elhitetik az emberekkel, hogy az egészség és a boldogság árucikkek.

„Van valami az amerikai természetben, ami imádja a gyors techonológiai javításokat, és a DTC (= közvetlenül a vásárlót célzó) reklámozás elhiteti velünk, hogy a drogok gyógyírt nyújthatnak a fizikai és lelki bajainkra, nyavalyáinkra – még az egzisztenciális válságainkra és a makacs személyiségi hibáinkra is,” jelenti ki Terry J. Allen, az In These Times újságírója a gyógyszercégek marketingjét elemző cikkében. Beszámol róla, hogy az amerikai gyógyszeripar mintegy 4,2 milliárd dolláros forgalmat bonyolít le évente, és mindent elkövet, hogy növelje a profitjait. 2004-ben az ambuláns betegellátásban mintegy 3 milliárd alkalommal írtak fel gyógyszert 200 millió dollár értékben – ez tette ki az összes egészségügyi kiadás 20%-át. A gyógyszereladásban való növekedést csupán részben magyarázza az orvosilag indokolható lakossági igények növekedése. 1998-ban a gyógyszerlobbi elérte, hogy az Élelmiszer és Gyógyszerügyi Hatóság (FDA) engedélyezze a közvetlenül a vásárlót célzó marketinget a gyógyszerek népszerűsítésére. Egy vizsgálat szerint minden egyes dollár, amit a gyógyszercégek 2000-ben a DTC-re költöttek, 4,2 dollár megtérülést hozott a növekvő gyógyszereladás révén, így az összes gyógyszereladás mintegy 12%-áért a reklámozás volt felelős, 2,6 milliárd dolláros többletbevételt produkálva a részvényeseknek. 

Az FDA jelentése szerint négy orvosból legalább három arról számolt be, hogy a páciensek a reklámok hatására alulbecslik a gyógyszerek kockázatait, míg felülbecslik a pozitív hatásaikat, így számos esetben szükségtelenül próbálnak feliratni gyógyszert maguknak. Maga a szakma is könnyen a gyógyszercégek marketingjének részévé válik: a The Observer c. brit lapban Antony Barnett beszámol róla, hogy az orvosi szaklapokban függetlennek mondott szakértők tollából cikkek százai jelennek meg, de ezeket valójában a gyógyszercégek munkatásai írják, és a feltüntetett szerzők a szöveget is alig látták. Ezen „szellemszerzők” által írt cikkek mind valamilyen gyógyszer alkalmazásának hatékonyságát dícsérik, ajánlva használatukat a többi orvos számára. Az orvosi diagnosztika is alkalmazkodik a gyógyszercégek igényeihez, így egyre több olyan problémát definiálnak újra orvosi problémaként, amit korábban az életmóddal vagy a személyiség hibáival hoztak összefüggésbe. Ennek eredményeként az amerikai lakosság egyre nagyobb hányadát sorolják a valamilyen egészségügyi rendellenességben szenvedők közé: tízből egy 18 évnél idősebb nőt diagnosztizálnak súlyos klinikai depresszióval, aki antidepresszáns drogok fogyasztására szorul, a 16 éves fiúk 15%-át figyelemhiányos hiperaktivitás rendellenességgel (ADHD). Nem véletlen, hogy az ADHD gyógyszerek a harmadik helyen álltak a 17 évesnél fiatalabbak számára eladott drogok között. A „normalitás” definíciójába egyre kevesebben férnek bele, egyre kevesebb viselkedésforma, fizikai vagy lelki állapot számít „normálisnak”. 

Sárosi Péter 

Kapcsolódó cikkek: 

Betegséget árulnak
 
Nem vagyok lázongó alkat

Kategória: Hírek

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között!

Az animációs dokumentumfilm Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. Rajzolta Rontó Lili. Rendezte és vágta Takács István Gábor. Narrálta Ánya Szarang.

Footer

Jogriporter Alapítvány
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Keresés

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Szoba a nyolcban

The Autocracy Analyst

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter