• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Cikkek
  • Blog
  • Híradó
  • Café
  • Videók

Drogriporter

Hírek és filmek a drogháború frontvonalából

  • Tudástár
  • Szabadegyetem
  • Rólunk
  • HU
    • EN
    • RU

Európa Tanács: az egészség az első

Szerző: Kardos Tamás | október 17, 2007

Tweet

Az Európa Tanács új konvenciója a közegészségügyi megközelítésre hív fel a drogpolitikában.

Az Európa Tanács új konvenciója a közegészségügyi megközelítésre hív fel a drogpolitikában.
 

A 47 tagállamot és mintegy 800 millió polgárt tömörítő Európa Tanács október 3-i ülésén elfogadta az 1576 (2007) egyezményt, amely a bizonyítékokon alapuló, a közegészségügyre összpontosító drogpolitika szükségességét hangsúlyozza. Bár az Európa Tanács határozatai nem kötelező érvényűek és inkább retorikai jelentőségűek, fontosnak minősíthető az, hogy még a hagyományosan a büntetőpolitikát favorizáló, szigorú megközelítést alkalmazó országok – például Oroszország vagy Svédország – is aláírták a jelenlegi konvenciót. A szöveg természetesen nem tartalmazza a dekriminalizáció vagy a legalizáció szorgalmazását, és a 11.8 bekezdés felhívja a figyelmet a büntető-igazságszolgáltatás szerepének fontosságára, azonban az eddigi kínálatcsökkentő erőfeszítések sikertelenségéről beszél:

 

„A jelenlegi nemzetközi trendek ezenkívül további bizonyítékot szolgáltatnak a drogok kínálatának és termelésének csökkentésére szolgáló törekvések gyászos kudarcáról. A világ legnagyobb herointermelő országának, Afganisztánnak a jelenlegi illegális drogpiaca bőséges bizonyítékokkal szolgál a drogprobléma átfogó megoldásának sikertelenségéről. A mákültetvények felszámolását célzó, hat éve zajló katonai beavatkozások ellenére az Egyesült Nemzetek megerősítette, hogy 2006-2007 folyamán az előző évihez képest a máktermelés 60%-al nőtt.”

 

Az Európa Tanács az EU drogstratégiájára hivatkozva arra hív fel, hogy a tagállamok segítsék elő a közegészségügyi szolgáltatásokhoz való nagyobb hozzáférést, különös tekintettel Kelet-Európában és Közép-Ázsiában, ahol komoly lemaradások vannak ezen a téren. „ Az eszkalálódó HIV/AIDS járvány ezekben a régiókban tovább növeli ennek sürgősségét: Kelet-Európában és Közép-Ázsiában az ismert HIV transzmissziós esetek 80%-a az injekciós droghasználat következménye.” A Tanács egyezménye sajnos még nem elérhető magyar nyelven, ezért a Drogriporter saját (nem hivatalos) fordításban közli a rendelkező részt:

 

8. Az Európa Tanács egyezménye a következő három, egymással összefüggő célkitűzés megvalósítását mondja ki:

 

8.1. előmozdítani az egészséghez való jog – mint alapvető emberi jog – érvényesülését a problémás droghasználat kontextusában;

 

8.2. tisztázni az egészséghez való jog mibenlétét a problémás droghasználat jelenségére alkalmazva;

 

8.3. elősegíteni az egészséghez való jog érvényesülését szolgáló jó gyakorlatok azonosítását a problémás droghasználat terén, közösségi, országos és nemzetközi szinten.

 

9. Ezen célkitűzések megvalósítása során az egyezmény, amelynek ki kell egészítenie a létező nemzeti drogpolitikák keretét, a következő négy elemet foglalja magába:

 

9.1. prevenció és tájékoztatás, beleértve a marginalizált és sérülékeny csoportok speciális igényeit célzó beavatkozásokat;

 

9.2. kezelés, amely a kezelési eljárások széles körét lefedi, beleértve a szubsztitúciós kezelést és a tűcsere programokat, beépítve a pszichoszociális komponenst a különféle kezelési eljárásokba;

 

9.3. rehabilitáció és szociális reintegráció, így a börtönbüntetés terápiás alternatívái és a munkaerőpiaci reintegráció;

 

9.4. monitorozás és evaluáció, mely a legjobb gyakorlatok azonosítását célozza.

 

10. Mivel a droghasználat számos negatív következménye helyi szinten érezhető, az egyezménynek meg kell erősítenie a szubszidiaritás elvét, elősegítve azokat a módszereket, amelyek segítségével több helyi önkormányzat működhet hatékonyan. Ez azt a törekvést tükrözi, hogy az egészségügyi drogpolitikai beavatkozásokat a tudományos bizonyítékok és a helyi viszonyok egyaránt formálják.

 

11. Az egyezmény hatékony végrehajtása érdekében a Közgyűlés felhívja a tagállamokat arra, hogy

 

11.1. terjesszék ki a keresletcsökkentő programok alkalmazását, mérjék fel azokat és terjesszék a legjobb gyakorlatokat;

 

11.2. növeljék a hozzáférhetőséget az iskolai prevenciós programokhoz és tegyék azokat hatékonyabbá;

 

11.3. javítsák a prevenciós beavatkozásokat és a kockázati tényezők azonosítását bizonyos célcsoportok, különösen a fiatalok esetében, ezzel együtt terjesszék ezeket az adatokat a szakemberek körében, hogy korai beavatkozást célzó programokat alkalmazhassanak;

 

11.4. biztosítsák, hogy a célzott kezelési, továbbképzési és szociális integrációs programok hozzáférhetőek és elérhetőek legyenek. Ezeknek a programoknak magukba kell foglalniuk a bevált pszichoszociális és farmakológiai stratégiákat, be kell fogadniuk a jelenlegi szolgáltatások által el nem ért drogfüggőket, különös tekintettel a fiatalok számára kialakított speciális szolgáltatásokra, illetve a drogfüggők munkaerőpiaci beilleszkedésére;

 

11.5. fejlesszenek ki további alternatívákat a függők bebörtönzésével szemben, létesítsenek prevenciós, terápiás és reintegrációs szolgáltatásokat a fogva tartottak számára;

 

11.6. növeljék az ártalomcsökkentő szolgáltatások és ellátás hozzáférhetőségét, ezenkívül létesítsenek az AIDS, a hepatitis C és más vér útján terjedő fertőzések, illetve a túladagolásos halálesetek megelőzését szolgáló programokat;

 

11.7. támogassák a dependencia és hasonló jelenségek, az egyes drogok hatásmechanizmusa, illetve a hatékony egészségügyi beavatkozások megismerését szolgáló kutatásokat;

 

11.8. hajtsanak végre operatív rendészeti beavatkozásokat a heroin, a kokain, a kannabisz és a szintetikus drogok termelésének, kereskedelmének csökkentésére, különös tekintettel az országok közötti operatív programokra, ezen drogoknak a harmadik országokban történő termelésével és kereskedelmével kapcsolatos adatok gyűjtésére, a legjobb gyakorlatok megosztására és információcserére;

 

11.9. tervezzenek és alkalmazzanak a pénzmosás és a drogokkal összefüggő pénzügyi termékek újrahasznosítása elleni beavatkozásokat, különösen információcsere és legjobb gyakorlatok megosztása útján;

 

11.10. segítsék elő a nemzetközi szervezetekkel való együttműködést, például a Nemzetközi Vöröskereszt és Vörös Félhold Társaságokkal, az EMCDDA-vel, illetve a civil társadalommal és a problémás droghasználat által leginkább érintett közösségi csoportokkal;

 

11.11. támogassák a nemzeti parlamenteken belül az olyan mechanizmusok és struktúrák, így például a többpárti bizottságok kialakítását, amelyek nemzeti szintű válaszokat adnak a problémás droghasználatra;

 

11.12. kínáljanak megfelelő pénzügyi támogatást.

 

A közgyűlési vita során jóváhagyott szöveg, 2007. október 3. (33. ülés).

 

 

Sárosi Péter

Kategória: Hírek Drogok: Pszichedelikus drogokArchívum: Ártalomcsökkentés, Drogpolitika, Tanároknak

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Kapcsolódó cikkek:

“Mentális védőoltásra van szükség!” Beszélgetés Dr. Makara Mihály főorvossal

január 25, 2023 - István Gábor Takács

“Párhuzamos Budapestet ismertünk meg a tapasztalati munkatársakon keresztül” – Interjú Dávid Ferenccel

január 18, 2023 - István Gábor Takács

Drogriporter Szabadegyetem – Ayahuasca

december 22, 2022 - István Gábor Takács

Kapcsolódó videók:

“Mentális védőoltásra van szükség!” Beszélgetés Dr. Makara Mihály főorvossal

január 25, 2023 - István Gábor Takács

“Párhuzamos Budapestet ismertünk meg a tapasztalati munkatársakon keresztül” – Interjú Dávid Ferenccel

január 18, 2023 - István Gábor Takács

“Ha lehozom a piáról, akkor meghal” – Interjú Oláh Péterrel

január 10, 2023 - István Gábor Takács

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

DROGRIPORTER TUDÁSTÁR

Tudástárunkban gyűjtük össze mindazt a hasznos információt a drogokról, amire akár fogyasztóként, akár hozzátartozóként, tanárként vagy újságíróként szükséged van!

DROGRIPORTER SZABADEGYETEM

A Drogriporter Szabadegyetem olyan embereknek szól, akik szeretnének tárgyilagos és elmélyült ismereteket szerezni a tudatmódosító szerek fogyasztásáról.

DROGRIPORTER HÍRADÓ

Drogpolitikai hírek a nagyvilágból

DROGRIPORTER CAFÉ

Rendszeres drogpolitikai beszélgető és hírműsor videón és podcaston is!

VIDEÓINK ADATBÁZISA

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között, témák szerint és térképen megjelenítve is!

SEGÍTŐ HELYEK LISTÁJA

Segítség kell? Itt megtalálod! Táblázatba gyűjtöttük, milyen addiktológiai szolgáltatások érhetőek el Magyarországon.

Díjnyertes animációs dokumentumfilmünk Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. A teljes film, háttéranyagok és fesztivál szereplések itt!

Footer

Jogriporter Alapítvány
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Keresés

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Szoba a nyolcban

The Autocracy Analyst

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter