• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Cikkek
  • Blog
  • Híradó
  • Café
  • Videók

Drogriporter

Hírek és filmek a drogháború frontvonalából

  • Tudástár
  • Szabadegyetem
  • Rólunk
  • HU
    • EN
    • RU

Kényszerpályák kényszerdöntések

Szerző: Kardos Tamás | december 15, 2007

Tweet

A KKB ülésén ismertették a Legfelsőbb Bíróság jogegységi döntésének következményeit, az új kormányhatározatot és a szociális törvény módosítását.

A nemzeti drogstratégia megvalósítását a minisztériumok között koordináló, újabban már 4 civil képviselővel is rendelkező Kábítószerügyi Koordinációs Bizottság (KKB) soron következő ülésére a Szociális és Munkaügyi Minisztérium tükörtermében került sor csütörtökön. A KKB elfogadta a jövő évi munkatervének tervezetét, amelyben ezúttal a civilek is kapnak majd lehetőséget arra, hogy a kormányzati szereplők felé bemutassák a munkájukat (január 15-ig a munkaterv módosítható). Az első napirendi pont előadója Sárosi Péter (TASZ – ÁSZ Egyesület) volt, aki a Legfelsőbb Bíróság 1/2007. jogegységi döntésének következményeit elemezte. A jogegységi döntés értelmében jelenleg a bevallott, de már meg nem lévő kábítószer mennyiségét is hozzáadja az ügyészség a lefoglalt kábítószer mennyiségéhez: magyarul ha egy rendszeres droghasználó bevallja, hogy évek óta fogyaszt heroint, akkor a végén akár jelentős mennyiség megszerzése és tartása miatt kerülhet eljárás alá. Ez azzal jár, hogy egyrészt elesik a büntetőeljárás alternatívájaként „választható” 6 hónapos eltereléstől, másrészt pedig átesik egy súlyosabb büntetőjogi kategóriába – és végül akár még letöltendő szabadságvesztést is kaphat. Ez természetesen múlik a bíróságok mérleglésén is, a helyzet azonban egyértelműen ellentétes a jogalkotó azon többször kifejtett szándékával, hogy a fogyasztói és terjesztői magatartásformákat élesen megkülönböztesse. A Legfelsőbb Bíróság jelen lévő képviselője, Dr. Szabó Győző szerint ez a jogalkotói szándék nem volt elég világosan megfogalmazva, abban azonban egyet értett az előadóval, hogy az egyetlen megoldás a Büntető Törvénykönyv kábítószerrel kapcsolatos szakaszainak módosítása lenne.

 

Az ülésen sajnos nem tudott részt venni Kara Ákos, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium főosztályvezető-helyettese, aki az új Büntetőkódex kodifikációját felügyeli – ő korábban annak a véleményének adott hangot, hogy nincs jogalkotási kényszerhelyzet. Mindenesetre aggasztó hírek érkeznek a bíróságoktól és ügyvédektől, amelyek szerint az ügyészség egyre több ilyen esetben emel vádat, az ügyvédeknek pedig gyakorlatilag arra kell kioktatniuk a klienseiket, hogy hazudjanak a rendőrségen a drogfogyasztásukról. Az elterelésbe eddig is majdnem 90%-ban alkalmi marihuána-használók kerültek be, az intravénás droghasználók aránya 10% alatt maradt: ez a trend tovább növekedik a jogegységi döntés hatására. Sárosi felkérte a kormányt arra, hogy minél előbb bocsássa tárcakörözésre és társadalmi vitára az új Büntetőkódex ezen szakaszait, amelyek a fogyasztói típusú magatartásformákat szabálysértéssé nyilvánítanák. Csizmár Gábor, a KKB elnöke azzal a javaslattal élt, hogy a bizottság jelöljön ki egy 5 fős szakértői csoportot a minisztériumok, az LB és a civilek képviselőiből, amely a következő, februári ülésig eldöntheti, hogy van-e jogalkotási kényszerhelyzet Magyarországon. A KKB a javaslatot megszavazta.

 

 

A KKB megtárgyalta az egészségügyi reform folyományaként megszűnő OPNI klienseinek sorsát (3. napirendi pont): Topolánszky Ákos, a Magyar Addiktológiai Társaság civil képviselője javaslatára a bizottság határozatot hozott arról, hogy az OPNI megszűnésével kieső szolgáltatásokat, órákat más kezelőhelyeknek kell átvenniük, és ki kell alakítani egy budai drogambulanciát az OPNI által hagyott űr betöltéséhez. A Magyarországon a drogpolitikai akcióterv szerepét betöltő kormányhatározatról is döntés született, amely sajnos jövőre ismét csökkenti a kormány kábítószerrel kapcsolatos kiadásait. A minisztérium korábban 1 milliárd forint körüli költségvetésről beszélt: a kormány azonban csupán 816 millió forintot irányoz elő a jövő évre (költségvetési vonzatok). Topolánszky szerint ez is igazolja azt a korábbi félelmét, hogy a keretszámokról már kora ősszel döntés született, így nem is folyhatott érdemi vita a KKB-ben arról, hogy mennyi pénz kellene és mire. A kormányhatározat mindenesetre tartalmaz olyan elemeket, amelyeket a civilek is régóta szorgalmaznak, így például a büntetés-végrehajtásban hiányzó szolgáltatások pótlásáról (sajnos kérésünk ellenére nem került be a szövegbe explicit módon az ártalomcsökkentés bevezetésének igénye) vagy az iskolai drogprevenció országos akkreditációs rendszerének kidolgozásáról. Bár nagyszabású fejlesztésre ez a pénz nem elegendő, reméljük, a célok megvalósítása gördülékenyen fog haladni, illetve csak remélni tudjunk, hogy a jelenleg az elterelés fejlesztésére szánt 120 millió forintot a Btk. módosítása miatt az önkéntes kezelési formák fejlesztésére fordítják majd. 

 

 

Stratégiai terület

Költségvetés 2008-ban

Prevenció

356 M Ft

Kezelés

205 M Ft

Koordináció

80 M Ft

Ártalomcsökkentés

100 M Ft

Kutatás

30 M Ft

Képzés

25 M Ft

Büntetés-végrehajtás

20 M Ft

Összesen

816 M Ft

 

 

Az egyik leginkább vitatható döntés a Szociális Törvény módosításával kapcsolatban történt: nem is olyan régen nagy vívmányként üdvözölte a szakma, hogy a törvénybe kötelező önkormányzati feladatként került be az alacsonyküszöbű ellátási formák (értsd: például a tűcsere) normatív finanszírozása. A kormány azonban úgy döntött, hogy 2009. január elsejétől ezek a közösségi ellátási formák ismét kikerülnek a kötelező önkormányzati feladatok közül, így az ilyen szolgáltatást biztosító szervezeteknek évről évre pályázniuk kell a fennmaradásukért. Szemejácz János és Gondi János, a civil oldal képviselői szerint ez azért is aggályos, mert a pályázati rendszer jelenleg elképesztően kiszámíthatatlan: előfordul, hogy a szervezeteknek akár hónapokig kell várniuk a pályázon elnyert pénzek átutalására, és ez veszélybe sodorja a szolgáltatások folyamatosságát. Topolánszky szerint megoldást jelenthetne az, ha a pályázati rendszer nem csak a pályázó, hanem a pályáztató felé is egyértelműen szankcionálná a szabályok megsértését. A kormányoldal képviselői ígéretet tettek arra, hogy a jövő év elejétől a MOBILITAS megszűnése miatt valóban ingatag pályázati rendszert stabilizálni fogják, és a következő ülésen ismertetik az alacsonyküszbű ellátási formák új pályázati rendszerét is. Abban a kormányzati és a civil oldal is egyetért, hogy a legfontosabb az, hogy a szolgáltatók kiszámítható és stabil támogatáshoz jussanak, akár normatív, akár pályázati támogatásról is legyen szó.  

Sárosi Péter

Kategória: Hírek

Ezt a cikket ingyen olvashatod, de a megírásuk és a filmjeink elkészítése nincsen ingyen. A Drogriporter egy non-profit szervezet, amelynek szüksége van a támogatásodra!

Segítsd munkánkat egyszeri adománnyal, vagy LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG havi rendszeres támogatással!

Kapcsolódó videók:

„Mentális védőoltásra van szükség!” Beszélgetés Dr. Makara Mihály főorvossal

január 25, 2023 - István Gábor Takács

„Párhuzamos Budapestet ismertünk meg a tapasztalati munkatársakon keresztül” – Interjú Dávid Ferenccel

január 18, 2023 - István Gábor Takács

„Ha lehozom a piáról, akkor meghal” – Interjú Oláh Péterrel

január 10, 2023 - István Gábor Takács

Elsődleges oldalsáv

SEGÍTSD MUNKÁNKAT EGYSZERI ADOMÁNNYAL, VAGY LEGYÉL TE IS DROGRIPORTER TÁMOGATÓ TAG HAVI RENDSZERES TÁMOGATÁSSAL!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Search

DROGRIPORTER TUDÁSTÁR

Tudástárunkban gyűjtük össze mindazt a hasznos információt a drogokról, amire akár fogyasztóként, akár hozzátartozóként, tanárként vagy újságíróként szükséged van!

DROGRIPORTER SZABADEGYETEM

A Drogriporter Szabadegyetem olyan embereknek szól, akik szeretnének tárgyilagos és elmélyült ismereteket szerezni a tudatmódosító szerek fogyasztásáról.

DROGRIPORTER HÍRADÓ

Drogpolitikai hírek a nagyvilágból

DROGRIPORTER CAFÉ

Rendszeres drogpolitikai beszélgető és hírműsor videón és podcaston is!

VIDEÓINK ADATBÁZISA

Itt böngészhetsz több száz drogpolitikai filmünk között, témák szerint és térképen megjelenítve is!

SEGÍTŐ HELYEK LISTÁJA

Segítség kell? Itt megtalálod! Táblázatba gyűjtöttük, milyen addiktológiai szolgáltatások érhetőek el Magyarországon.

Díjnyertes animációs dokumentumfilmünk Kosztya Proletárszkij és édesanyja, Irina Proletárszkij 2008-as interjúinak felhasználásával készült. A teljes film, háttéranyagok és fesztivál szereplések itt!

Footer

Jogriporter Alapítvány
1032 Budapest
San Marco utca 70.
Postafiók: 1428 Budapest, pf. 420
Email: rightsreporter@rightsreporter.net

Keresés

További oldalaink:

Drogriporter Blog

Jogriporter Alapítvány 

Szoba a nyolcban

The Autocracy Analyst

Room for Change Campaign

Dare to Act Campaign

Drogriporter