Facebook aktivistáknak köszönhető, hogy lekerült Portland utcáiról a félrevezető hirdetés
„Mi a jó a marihuánában? Semmi!” – hirdették üzenetüket Portland-szerte a kendertilalom támogatói egy klasszikus junkie sztereotípiára építkező képpel megtámogatva. A legalizátorok felfedték az igazságot.
Bár a 2010-es szavazás idején a kendermotívum tilalmával a Facebook inkább kerékkötője, mintsem támogatója volt a legalizációs üzenet közvetítésének, idén nyáron az oldal üzemeltetői belátták, hogy a marihuána kereskedelmének szabályozása és megadóztatása alapvetően politikai kérdés, amelyben az irányelvek értelmében mindkét fél véleménye megférhet a közösségi oldalon. A közösségi média ezúttal újabb tekintetben járult hozzá a kenderrel kapcsolatos tényszerű üzenetek terjesztésének – Facebookon ténykedő aktivisták nyomására kényszerült levetetni a félrevezető marihuána-ellenes hirdetéseket a köztéri reklámügynökség.
Oregon tagja az USA azon három államának, melyek novemberben szavazást tartanak a kannabisz legális szabályozásáról és megadóztatásáról, így már a kampány hajrában történt, hogy az oregoni Portland utcáin megjelent a Protect Our Society nevű szervezet óriásplakátja. A hirdetés egy, a drogos junkie sztereotípiáknak megfelelő, leépült fiatal nő képe mellett a következő szöveget tartalmazta: „Mi a jó a marihuánában? Semmi!”
A plakát megjelenését komoly felháborodás követte, hiszen napról-napra több kutatás támasztja alá a marihuána szerteágazó gyógyászati tulajdonságait. Az USA 18 államában már legális a kannabisz gyógyászati alkalmazása és számos krónikus fájdalommal élő vagy épp szklerózis multiplexben szenvedő beteg vallja, hogy a kannabisz használatának köszönheti, hogy a mindennapjai ismét élhetővé váltak. Ennek tudatában nem csoda, hogy sokakat igen érzékenyen érint, ha leghatékonyabb gyógyszerük gyógyászati tulajdonságait megkérdőjelezik és a hatásait krónikus kábítószerfüggők arcával illusztrálják. Ráadásul a képről hamar kiderült, hogy korábban egy metamfetamin-ellenes kampányhoz is használták, így aligha lehet alkalmas a marihuána hatásainak szemléltetésére. A félrevezető hirdetések eltávolításához végül a közösségi média nyújtotta a megfelelő eszközt: a felháborodott kenderpártiak addig ostromolták a plakátért felelős szervezet és a hirdetőtáblák tulajdonosának Facebook oldalait, amíg a hirdetéseknek felületet nyújtó reklámügynökség beleegyezett a reklámok eltávolításába. A Clear Channel Outdoor köztéri reklámügynökség igazgatója az üggyel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy a marihuána-ellenes plakátokat azért távolítják el, mert az irányelveik szerint a reklámkampányt folytató cégeknek átláthatónak kell lenniük, márpedig ez a hirdetés egy félrevezető honlapcímet tartalmaz (a mi belépési próbálkozásunkat a vírusirtó akadályozta meg), így nem egyértelmű, hogy ki áll a kampány mögött. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy a plakátokat készítő Protect Our Society szervezet szoros együttműködésben áll a Save our Society From Drugs és a Drug Free America Foundation szervezetekkel, melyeket az a Melvin Sembler alapított, aki korábban a brutális módszerei miatt csak „kínzó központként” fémjelzett Straight Inc. rehabilitációs intézetet is létrehozta.
A kenderaktivisták remélik, hogy az ügy nyomán nagyobb nyilvánosságot kapnak a marihuána hatásait elfogulatlanul bemutató reklámok és nem a Reefer Madness időszakából ismert elrettentő propaganda fogja alakítani a szavazók álláspontját.
Kardos Tamás
Drogriporter
2012.10.15.