„Neki milyen lelkesen meséltél róla, amikor meg én kérdeztem, hogy mi volt, szűkszavúan válaszoltál!”
Ismerős ez nektek? Aki hosszú távú párkapcsolatban él, annak valószínűleg igen. Az egyik fél lelkesen, szenvedélyesen mesél egy harmadiknak. A másik ezt hallja, és rosszul esik neki.
Vajon miért fáj annyira, amikor azt látjuk, hogy a másik sokkal lelkesebben mesél egy harmadiknak? Könnyű lenne rávágni, hogy féltékenység. De valójában ennél többről van szó. Nem feltétlenül gondolod, hogy a partnered akar valamit attól az illetőtől – egyszerűen az fáj neked, hogy valami olyan drága kincset ad neki, amiből neked kevesebb jut: az osztatlan figyelmét. Amiről Simone Weil, a 20. század egyik meghatározó gondolkodója, azt mondta: a legritkább és legtisztábba formája a nagylelkűségnek.
Kutatások is igazolják, hogy egy kapcsolat első időszakában az emberek jóval bőkezűbben bánnak a figyelemmel: a másik minden rezdülését árgus szemekkel követik: „vajon bejövök neki?” Rá akarunk hangolódni az érzelmeire. Tetszeni akarunk. Pedálozunk. Aztán jönnek az együtt töltött hétköznapok. És, ha bár a szeretet nem feltétlenül szűnik meg, de elkényelmesedünk. Már nem szorongunk annyira attól, hogy megfeleljünk. Révben érezzük magunkat. Különösen ránk, férfiakra jellemző ez a kontraszt. És ez az ellustulás.
És amikor a párunk azt látja, hogy valakinek lelkesen mesélünk valamiről, akkor ez emlékezteti valamire. Emlékezteti arra, akik a kapcsolatunk korai fázisában voltunk – és emlékezteti arra, amikor neki meséltünk ilyen csillogó szemmel.
A kapcsolatok egyik nagy zsákutcája, ha eltévesztjük szem elől azt az eredendő kíváncsiságot, amivel a másik emberhez viszonyulunk. Azt hisszük, hogy már mindent megtanultunk a másikról. Tudjuk, hogyan fog reagálni. Kiismertük már. Nem tud meglepetéseket okozni. És gyakran ez áll a kapcsolatok romlása mögött is: amikor az emberek már csak legyintenek, és lemondanak arról, hogy megmagyarázzák a másiknak. Már nem hisznek benne, hogy érdemes közölni, elmondani, kommunikálni.
A zen buddhisták ezt a hozzáállást úgy írják le, hogy a „szakértő elme”. És ezzel szemben azt szorgalmazzák, hogy az ember próbáljon „kezdő elmével” tekinteni a valóságra. Egy másik ember mindig felfedezendő titok marad. Az egyik zen gyakorlat szerint a legfontosabb kérdés, amit egy bizonyos helyzetben feltehetsz: „mi az, amit eddig nem észleltem korábban?” Lehet ezt gyakorolni egy buszmegállóban is, amit minden nap látunk. Egy dugóban, ahol minden nap állunk. Egy emberrel, akivel minden nap beszélünk.
Szuzuki Roshi, egy japán zen szerzetes mondta, hogy „a kezdő elme számára rengeteg lehetőség tárul fel, a szakértő elme számára azonban csak kevés.” Ebből a szempontból a jó kapcsolat egyik titka, hogy sosem tekintheted magad a másik szakértőjének.